2011 het Jaar van Rentmeesterschap?

“Rentmeesterschap: het is een schijnbaar ouderwetse term, vermoed wordt dat deze term voor het eerst werd gebruikt in de 15e eeuw. Op het eerste gezicht is rentmeesterschap misschien enigszins achterhaald in de bedrijfs wereld van vandaag van driemaandelijkse winsten en aandeelhouderswaarde.” zo stelt Randel Carlock het in zijn boek ‘When Family Businesses are Best’.

Met deze 1.455e entry starten we 2011 ‘Het Jaar van Vertrouwen’ zoals ik eerder opmerkte, nu wat mij betreft mag het daarnaast ook het Jaar van Rentmeesterschap worden!

Rentmeesterschap: het gaat erover je bedrijf achter te laten in een betere situatie dan waarin je het hebt verkregen. Waarschijnlijk kreeg/erfde/nam je het bedrijf al over in een goede vorm maar het kan altijd beter dit jaar; toch? 😉

Familiebedrijven typeren zich als organisaties waarin rentmeesterschap nog ‘iets’ betekent. INSEAD prof Carlock: “We zien rentmeesterschap als één van de beste praktijken van succesvolle familie bedrijven omdat het hen een basis geeft zich te concentreren op en denken over iets groter dan alleen het maken van meer geld.

Het gaat over de familie nalatenschap (nb; & da’s meer dan alleen een erfenis ws.), de emotionele verbindingen en het kan zelfs een spiritueel element zijn: ‘Waarom zijn we op deze aarde?’

Een familie die in termen van rentmeesterschap denkt kan antwoorden op een aantal van deze grotere vragen in plaats van gewoon op dat wat het economisch rendement is.”

Voor Carlock vormt dit rentmeesterschap hét onderscheidend vermogen van familiebedrijven op het reguliere bedrijfsleven. Toch kan het m.i. niet zo moeilijk zijn voor (nb; goed) loondienst management: het tonen van rentmeesterschap; toch?

Waar zit ‘m dat dan in, ‘rentmeesterschap’ in de toepassing binnen je organisatie?

Carlock: “Familiewaarden zijn een krachtig concurrentievoordeel voor familiebedrijven gewoon omdat, als je concurreert met een wijd-vertakt bedrijf met een miljoen aandeelhouders, er voor hen potentieel honderdduizenden verschillende doelstellingen en verwachtingen zijn.

Als ik met mijn familie praat over welke waarden er voor ons van belang zijn en hoe  wij met deze waarden de visie van onze organisatie vorm kunnen gegeven, dan hebben we 50 procent van het proces van Strategische Planning al volbracht. Daarbij hebben we een focus. We hebben een duidelijk idee en samen gaan we naar hetzelfde doel.

Daarom zijn het hebben van Kernwaarden alsmede een Visie echt een bijzondere én onderscheidende competentie van familiebedrijven, zeker als het ook nog eens op de juiste manier wordt toegepast.”

Rentmeesterschap, samen met Vertrouwen zou het van 2011 wel eens een bijzonder mooi jaar kunnen maken. 🙂

ManagementPro wens je véél Succes in 2011.


Bookmark and Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *