Burst your Bubble Deel 2: De Rattige manier

Vele malen heb ik geschreven dat relaties verbanden zijn tussen mensen. Consensus is iets dat mensen, culturen, groeperingen, staten enz. bindt. Dit zowel op micro als macro vlak. Moet je daar slim voor zijn om dat te begrijpen? Nee, want het is een gegeven dat eenieder vanaf zijn geboorte gedoemd  is mee te doen aan de omgeving waarin hij/zij opgroeit. Dit begint al binnen het gezin. Hiermee wordt je al gelijk geconfronteerd bij welke cultuur, caste of status je thuishoort. Van ordinair tot deftig. Van kleur tot ras, van arm tot rijk en alles wat daar tussenin zit.  Ook voor groeperingen en clubs of verenigingen geldt dit, bijvoorbeeld bij sportverenigingen en hun aanhangers (waaronder hooligans). Dit geeft aan waar mensen toe bereid zijn in het volgen van consensus, ook al is dit niet ‘goed’.

Ook de bekendheid met misstanden en hoe daar zelf wijzer van te worden, getuige bijvoorbeeld het boek “Hoe Wordt Ik Een Rat”. Dit gaat erover dat je moet weten hoe mensen, in management, soms hogerop komen op een “Rattige manier”. Hier wordt beschreven hoe dat in zijn werk gaat en wat daarmee bereikt wordt. Als je dat zelf zou volgen dan zou je misschien ook wel zo’n functie of status bereiken.

De huidige marketing van opleidinginstituten volgen ongeveer hetzelfde. Wat bijvoorbeeld resulteert in een reclamespotje waar een bekende advocaat zich voor leent. Dit roept bij mi Dit wekt bij mij persoonlijk weerzin op omdat het laat zien dat wanneer je, vanuit een bepaalde wetenschap, zaken naar je eigen hand wil zetten op een “rattige”manier, dat je daar winst mee kan behalen. Aan het einde van het spotje zie je deze kwade advocaat zijn stalen prullenbak met kracht wegschoppen.

Dit duidt op de onmacht die iemand ervaart als deze ‘met een bepaalde macht’ overmant wordt en hij daartegen niets in kan brengen.

Dit soort praktijken gebeuren overal waaruit conflicten ontstaan. Hierbij is de een zijn macht de ander zijn onmacht, maar om dat te gebruiken als de manier om een opleiding te promoten of om om hogerop de ladder te komen in management land door het boek “Hoe Wordt Ik Een Rat” te lezen?

Voornoemde is misschien wel een ´Burst Your Bubble´ voorbeeld, maar m.i. niet de juiste manier.

Het komt bij mij persoonlijk over als, het aan een laatste strohalm vasthouden om mensen ertoe te zetten en te tonen wat een opleiding tot gevolg kan hebben, met als grondslag “macht versus onmacht”. Hierbij wordt gesuggereerd dat het zo ´is´ en/of zo ‘moet’ om iets te bereiken.

Het bovenstaande is voor mij een ‘les’ hoe het in de praktijk gaat en graag gevolgd wordt.

Maar om dit als algemeen aanvaardbaar te promoten en/of voordoen zijnde ‘de manier’?

Mijn `Burst Your Bubble` is dit te doorzien en waar van toepassing voor mezelf en anderen te gebruiken alsook bij het afhandelen van een conflict. Dus ´Burst Your Bubble´ kan ook op een eerlijke manier, het is maar net waar je voor kiest. De Rattige manier wordt zelden doorzien en dat zou m.i. nooit de motivatie mogen zijn om het te gebruiken als middel.

Wilt u de toekomst in op de Rattige manier, of bedrijft u dit al?

Waar heeft het u gebracht en/of hoe kan het anders?

Ook daar is een ´Burst Your Bubble´ strategie voor nodig!!!

Ik gebruik de “Burst Your Bubble” strategie in mijn bedrijf.

Bookmark and Share

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>