Food for thought. Op mijn bucketlist: Een “A, M, B, T, T & C” register….

Food for thought. Op mijn bucketlist: Een “A, M, B, T, T & C” register….

Ondergetekende laat zijn felicitaties vergezeld gaan van de wens “Geniet er van, het leven kan in een paar seconden veranderen”. Mijn zakelijke slogan “Als het niet klopt, dan WERKT het niet” gebruik ik minder vaak. Tijd dat daar verandering in komt. Ik schreef eerder over het thema “practice what you preach & “walk the talk”. Geef het goede voorbeeld.

Recent maakte een relatie mij attent op het volgende: Iemand geeft leiderschapstrainingen en begrijpt zelf het verschil tussen managen en leiden niet, sterker nog hij houd zich niet aan zijn afspraken en toezeggingen. Een andere club geeft (dure) hospitality trainingen en laat iemand die anderhalf uur in de auto heeft gezeten om iets af te geven weg gaan zonder de brenger een kopje koffie aan te bieden. Het is tijd om je als manager, bestuurder en / of toezichthouder de vraag te stellen: “Klopt het bij ons?”.

Jaren geleden was ik voorzitter van een groepsbouw stichting die 8 huizen realiseerde. We maakten gebruik van een bank met de slagzin: “De NMB denkt met u mee”. Nou, dat hebben we geweten. Door niet mee te denken waren wij duizenden guldens extra kwijt omdat een renteverhoging niet tijdig werd gemeld. Ik herinner mij als de dag van gisteren het feit dat ik bijna 20.000 gulden contant opnam en de rekening beëindigde. Dat geld ging naar een bank waarvan we verwachten dat die wel zou meedenken…

Mooie bordjes in de hal met de missie en visie in marmer gebeiteld. Weten je werknemers wel wat er op staat? Heeft het managementteam het allemaal bedacht op een heidag? Is het windowdressing? Zijn medewerk(st)ers betrokken bij het formuleren van de mission statement. Is die nog relevant en actueel? Herkennen de klanten de zich er in? Weten alle medewerk(st)ers wel dat hun bedrijf of organisatie wordt “afgerekend” op de wijze waarop zij de missie “leven”. Werken alle afdelingen in het belang van de klant, afnemer, consument, patiënt?. Maken we “Bij ons staat de klant centraal” echt waar? Een keten is net zo sterk als de zwakste schakel. Het gaat niet alleen over je eigen mensen en afdelingen, maar ook over de bedrijven of organisaties die je inhuurt. Die spelen een grote rol als het gaat om de geloofwaardigheid van je bedrijf of organisatie. Heb je een partner die naadloos aansluit bij je bedrijf of organisatie of koos je voor de goedkoopste?.

Ik ben van mening dat organisatie adviseurs (A), managers (M), bestuurders (B), toezichthouders (T), trainers (T) en coaches (C), die zich bezig houden met mensen / leiderschap gekwalificeerde professionals moeten zijn. Een chirurg die steken laat vallen moet uitgeschreven worden uit het BIG register. De in deze zinsnede genoemde mensen zouden – als ze niet begrijpen waar ze mee bezig zijn, zich niet houden aan wet-en regelgeving, zich verrijken over de ruggen van hun mensen, klanten, leveranciers of de belasting betalers – uit het “A, M, B, T, T & C register” geschreven moeten worden…. Dat staat op mijn bucketlist.

Koos Groenewoud. Voor ManagementPRO. Lelystad. 18 april 2016.

2 thoughts on “Food for thought. Op mijn bucketlist: Een “A, M, B, T, T & C” register….”

De 10 Management Trends van 2016, volgens de ManPro lezers. – ManagementPro 3 jaar ago

[…] 2. Adviseurs, managers, bestuurders, toezichthouders, trainers en coaches, die zich bezig houden met mensen c.q. met leiderschap dienen gekwalificeerde professionals te zijn. Stelde gastcolumnist Koos Groenewoud in april van dit jaar. Blijkbaar wist Koos Groenewoud ook met deze ‘food for thought’ een gevoelige snaar te raken. Food for thought. Op mijn bucketlist: Een “A, M, B, T, T & C” register…. […]

Lute Tip 2 jaar ago

Helemaal mee eens! Managers, bestuurders, etc hebben de nare eigenschap om, naar analogie van de politiek, om onder verantwoordelijkheden uit te kunnen komen. Kortom in veel organisaties vliegen de hete aardappelen van bestuurder naar diverse managers, om uiteindelijk neer te komen bij een werknemer , die er even niet weet mee om te gaan. En jawel die medewerker had die aardappel te laat doorgegeven, en wordt dus gestraft, in plaats van de leidinggevende, manager of bestuurder! Dit leidt in NL, vooral in de soft sector, m.i. tot Ad hoc beleid en overmatige controles, wat handen vol met geld kost! Ik zie bijvoorbeeld in het ziekenhuis waar ik gewerkt heb, dat het nu even financieel zwaar heeft , het aantal Interimmers gigantisch toenemen! Is dat om dat de huidige verantwoordelijken zich niet willen branden? Ik denk het wel! Maar lost het wat op? Mijn inziens kost het alleen meer geld en werkt niet bevorderend aan de belabberde financiële situatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *