Breitenberg; de toekomst van Europa?

Er leven ca. 6.000 inwoners, de gemiddelde leeftijd is er 55+, 15% van de woonhuizen lijkt onverkoopbaar, op de plaatselijke Grund- und Hauptschule, met 9 klassen, zitten in totaal 30 kinderen ondersteund door 1 1/2 fte leerkracht, iets meer als 10 jaar geleden kende het dorp nog 2 bakkerijen, 3 levensmiddelen winkels en 2 horecagelegenheden en nu is er daarvan nog 1 horecagelegenheid over.

Is het Duitse, in de Harz gelegen, Breitenberg daarmee de voorbode van dat wat ons in Europa te wachten staat?
Het gerenommeerde Max Planck Institut te Rostock, Duitsland, voert demografische onderzoeken uit. Daarbij maakt men dankbaar gebruik van bestaande situaties, van bij voorkeur aansprekende voorbeelden. Nu hebben zij er weer zo één, zo’n aansprekend voorbeeld: het liefelijke plaatsje Breitenberg. Als u de foto zo ziet dan zou u kunnen zeggen: ‘Niets mis mee, met zo’n mooi gelegen landelijk plaatsje.’ Maar ik betwijfel of dat u die uitspraak aanvult met de opmerking: ‘Daar zou ik wel willen wonen.’

Veel jongeren uit Breitenberg, althans van degenen die er de laatste decennia überhaupt geboren zijn, zijn het met u eens want zij besloten om het plaatsje te verlaten. Met het hiervoor vermeldde tot gevolg. Eén van de (oudere) bewoners merkt op ‘Je kan je woning beter (weg)schenken dan verkopen, want dat lukt al helemaal niet.’ En voorzieningen? Die zijn er, buiten dat café mét oudere eigenaar, ook niet meer.

Volgens ‘Max Planck’ is de belangrijkste oorzaak van zowel de vergrijzing als de leegloop van het (nog steeds) zo gemütliche platteland: de hogere opleiding van de jongeren! Een opmerkelijke maar waarschijnlijk zeer terechte constatering (want: het carriére maken gebeurt bij voorkeur: bij organisaties in de stad en dan ((voorlopig?)) liefst zonder kinderen) en ook nog eens een constatering die niet alleen opgaat voor Duitsland.

& Nu onstaat er een spanningsveld want: Europa heeft zowel behoefte aan Hoger Opgeleiden als aan meer Jeugd. Hoe dat nu op te lossen is één, belangrijker is: hoe daarmee om te gaan met deze verandering in uw omgeving?, hoe hiermee rekening te houden in uw Strategie?

Dat maakt dit tot weer eens een échte (management)uitdaging, niet waar?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *