Diversiteit in een lingeriezaak.

‘Managers zoeken meestal een spiegeling van zichzelf als het gaat om de mensen die ze zoeken.’, ‘Managers die zeggen dat ze iemand zoeken die in het team past, zijn eigenlijk geen eigentijdse managers.’, ‘Als een manager alleen jongeren wil, is dat een heel stomme redenering.’

Staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb gaf dit weekeinde zijn mening over diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven. Hiervoor staan een paar quotes & hieronder nog 1:

‘Veel managers in het bedrijfsleven houden er een kortzichtig personeelsbeleid op na. Nog altijd is de gemiddelde manager primair gericht op het aannemen van jonge, blanke mannen. Dat is onverstandig omdat een gevarieerd werknemersbestand goed is voor een bedrijf.’

Aboutaleb krijgt nog dit zelfde weekeinde bijval van Amerikaan Stedman Graham: ‘Bedrijven die succesvol willen zijn, moeten aandacht hebben voor de verschillende achtergronden van personeel en klanten.’ En juist in dat laatste zit de crux.

Het zal geen toeval zijn dat beide heren, ‘los van elkaar’, hun uitspraken dit weekeinde doen in 1 dezelfde ‘Het FD’. Diversiteit staat volop in de aandacht niet alleen o.i.v. de krapte op de arbeidsmarkt maar ook omdat onze samenleving steeds multicultureler, steeds internationaler wordt.

Toch lijkt het er op dat menig manager nog steeds terugvalt in (vooral:) zijn oude rolpatroon. I.p.v. juist nu te kiezen voor een ‘diverse’ c.q. gemêleerde samenstelling van zijn team, is het o-zo gemakkelijk om toch te gaan voor ‘meer van hetzelfde’. ‘Meer van hetzelfde’ omdat dat succesvol (b)lijkt.

Het is een bekend fenomeen dat er vaak (on)bewust wordt gekozen voor een kopie van de succesvolle accountmanagers of de succesvolle personal assistants die je al in dienst hebt. ‘Dat werkt, dus waarom kiezen voor een ander?’. Wat zien we vervolgens? Meer van hetzelfde dus. (nb: ook is bekend dat degene die de Beste Kopie is van de Baas, vaak ook de beste beoordeling krijgt….)

Toch is dit handelen opmerkelijk juist omdat de samenstelling van je klantenbestand zo divers is of beter nog: de samenstelling van je potentiële(!) klantenbestand juist zo divers is.

Bestaat je team uit louter ‘aanvallers’ dan is de kans gering dat je op de marktplaats ‘verdedigers’ ontmoet, & het omgekeerde is ook waar. Je commerciële kansen met een eenzijdig samengesteld team zijn zo bij ‘diverse’, of juist wel gemêleerd samengestelde, doelgroepen stukken kleiner. Dat is ook de aanname van Stedman Graham.

Een gemêleerd samengesteld team kan voor een manager misschien een bedreiging lijken: ‘Want zij zijn zo veel anders dan ik en nu moet ik me nog gaan gedragen ook!’ (nb: dat zou een manager kunnen opmerken die altijd gewend was om joviaal met ‘mannen broeders’ om te gaan en die zich nu ineens genoodzaakt ziet om op een andere manier met ‘anderen’ te communiceren; zéér waarschijnlijk heeft hij al die tijd ook een ‘bepaalde groep potentiële klanten links laten liggen’, onbewust misschien maar toch ……), toch kan dit ook een gote Uitdaging zijn!

Persoonlijk vind ik het juist prachtig, een uitdaging, om een team samen te stellen dat matcht met de klant, dat matcht met het team van de klant. Dat te doen met mensen die vaak ook nog eens anders zijn, en anders handelen(!), dan ik. Ruim voldoende duidelijk is mij inmiddels dat dit meer kansen schept ….

Wij, Mannen!, zijn er al aan gewend dat we in onze autogarages geholpen worden door dames, en niet alleen aan de receptie. Lingeriezaken waarin wij mannen, bij de aankoop van een cadeau voor onze partner/vriendin, ook geholpen kunnen worden door een man, die zijn er nog niet zo veel maar ook die komen er steeds meer (nb: ‘Ik vind het toch fijn dat ik jou om een advies kan vragen….’ en zo). Dus beste manager: waar wacht jij nu nog op, met de gemêleerde samenstelling van jouw team?

1 thought on “Diversiteit in een lingeriezaak.”

Keurmerk voor Diversiteit? Het is er! (al lang zelfs….) 12 jaar ago

[…] – voor het succes van organisaties, sterker nog: voor de contnuïteit, wordt de toepassing van diversiteit op de werkvloer […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *