Enterprise 2.0, Employee 2.0

Je kan ook zeggen ‘Onderneming 2.0, Medewerker 2.0’ maar omdat deze hype wordt aangezwengeld vanuit de VS hanteren we hier de Engelse term: Enterprise 2.0. Eenvoudig gezegd: the social platform onderneming, een vorm van ondernemen & organiseren die een essentiële invloed zal hebben op de nieuwe manier van werken.

Enterprise 2.0 maakt gebruik van de nieuwste IC-T technieken/-ontwikkelingen; technieken zoals social software (zie Wikipedia) en social platforms (zie LinkedIn), social communication (zie Twitter). De voorwaarden bij het hanteren van deze technieken zijn dat ze: direct toegankelijk zijn, de laatste ontwikkelingen laten zien & niets is verplicht.

Doel van Enterprise 2.0: zo efficiënt & zo snel mogelijk de laatste kennis delen, delen zowel met collegae, met klanten, met stakeholders. Je bent vanaf nu dus een Open Organisatie! Juist in dat laatste, openheid, zal voor de meeste organisaties de grootste uitdaging liggen, zelfs al biedt dit je de toegang tot die broodnodige innovatie.

Andrew McAfee schreef Enterprise 2.0: New Collaborative Tools for Your Organization’s Toughest Challenges & dat zullen we weten!

McAfee: “If you’re a middle manager who essentially views your job as one of gate keeping or refereeing information flows, you should be pretty frightened by these technologies, because they’re going to greatly reduce your ability to do that. They’re going to reduce your ability to filter what goes up in the organization and what comes down in the organization. And they’re going to greatly reduce your ability to curtail who your people can interact with, talk with, and receive information from. So if you’re inherently a gatekeeper, this is a real problem for you
 

If you’re someone who sees your job as managing people and fundamentally getting the human elements right that will lead your part of the organization to succeed, these technologies are not at all harmful to you. One of the things that we’ve learned is that there’s no technology—even these great new social technologies—that’s a substitute for face time, a substitute for understanding the human situation in your organization and trying to mold that situation to the best advantage. So if you’re fundamentally a human-centric manager, these tools are not going to put you out of a job, are not going to reduce your influence at all.” 

Dat antwoordt Andrew McAfee op de vraag van de McKinsey QuarterlyWhat does Enterprise 2.0 mean for middle managers? Daarmee hebben we dan direct de angel uit de impact die het toepassen van het Enterprise 2.0 Model op je organisatie kan hebben. Zit het Midden Kader (overigens, dit geldt niet alleen voor hen…..) ‘bovenop’ kennis & informatie & beschouwen zij nieuwe ontwikkelingen alleen maar als Bedreigingen, dan vergeet het maar met je 2.0.

Is het erg, dat jouw organisatie een Onderneming 1.0 of ‘onderneming-oude-stijl’ blijft? Nee hoor, volgens McAfee kunnen 1.0 en 2.0 heel goed naast elkaar bestaan. McAfee in de Harvard Business Review: “The two modes reinforce each other. The shoe maker John Fluevog, for example, has professional designers, but it also lets people submit ideas over the web. People can vote for the ones they like, but the final decision rests with the professionals.” M.a.w.: de combinatie van beide Modellen is wellicht nog de beste Strategie.

Dat is ook het beste voor je medewerkers, je huidige & je toekomstige. De ‘oude’ medewerker is nog gewend om veel zelf te doen, zelf te ontdekken. Je nieuwe medewerker is vanuit de schoolbanken al gewend om veel, zo niet alles, te delen. Samen werking & samen ontwikkeling zal uiteindelijk tot de beste resultaten leiden. Maar het vraagt om enige voorbereiding, zo’n Enterprise 2.0.

Zo constateert McAfee dat relatief veel CEO’s gaan bloggen maar dat zij na een enthousiaste start al snel niet meer over voldoende  content lijken te beschikken. Dat ze in hun blog de reactie-/antwoordmogelijkheid uitschakelen is al helemaal not done voor een CEO 2.0. (nb; McAfee blogt ook)

Kortom, het zal een cultuurverandering zijn, met managementverschuivingen zeer waarschijnlijk, voordat we veel Enterprises 2.0 zullen tegenkomen. Dat terwijl de voordelen van Enterprise 2.0 legio zijn & het niet een hype lijkt te zijn maar eerder een trend lijkt te worden……. Interessant.

 

4 thoughts on “Enterprise 2.0, Employee 2.0”

André Leinarts 11 jaar ago

Kik ook eens op
http://ambtenaar20.ning.com/group/visie
Als je nog geen lid bent van deze ning, ook als niet-ambtenaar ben je welkom. Het ambtenaar 2.0 netwerk bestaat uit zo’n 2400 leden. Er komen meerdere onderwerpen rondom 2.0 aan de orde. Ook organisatie 2.0.
Wel wil ik hier al even kwijt dat het mijns inziens niet gaat om de ICT-technieken. Het gaat niet meer om de technieken maar om de interacties. De horizontalisering van contacten en werkrelaties.
Veel lees en discussieplezier op de genoemde ninggroep.

Willem Scheepers 11 jaar ago

Mooi André maar zeg je daarmee dat ons ambtenarencorps al een ‘Enterprise 2.0’ is?

Web 2.0 betaalt zich terug, tenminste aan de networked organization! 10 jaar ago

[…] en productiviteit.’ dat stelde Andrew McAfee 1 jaar geleden bij de presentatie van zijn boek ‘Enterprise 2.0: New Collaborative Tools for Your Organization’s Toughest Challenges&#8…. Intussen deed McKinsey, waarschijnlijk mede getriggered door de inhoud van McAfee’s boek, […]

Als het Beste Restaurant ter Wereld NOMA Robots inzet, behoudt het dan toch deze Positie? – ManagementPro 7 jaar ago

[…] Howard signaleert daarin de trend die al in 2009 werd ingezet door Andrew McAfee onder de noemer Enterprise 2.0. (NB: recent publiceerde McAfee samen met Erik Brynjolfsson ‘The Second Machine […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *