Oplossingen voor de Werkvloer 2008

'Managers see talent management as a pressing need for 2008. Companies need to pay greater attention to recruitment, employee development, and retention. One individual echoed this is a priority for his firm, and jokingly quipped, "If you have any answers, please email me."' Sinds 02 januari kunnen we het bovenstaande lezen op Harvards' Conversation Starter.  (nb: jammer genoeg liet the joker zijn email adres niet achter....)

Harvard was al vroeg in het jaar de straat op gegaan: 'We took our video cameras to the streets of Boston and asked managers to share their management resolutions for 2008.' Maar deze managers kwamen eerder met problemen: The pressing need for talent was er één, de ander was Managers want to find a better work/life balance. Over dat laatste gaan we het nu niet hebben, da's toch vooral een persoonlijke verantwoordelijkheid of: je agenda beter bijhouden. ;-)

Maar voor die Hoge Nood voorTalent, die er in NL & EU ook is, daarvoor is er wél een tip: Begin Binnen!

'Here’s something that might help - "'A Players' or 'A Positions'? The Strategic Logic of Workforce Management” is a terrific article from Harvard Business Review that discusses a disciplined approach to talent management.' zo meldt Conversation Starter. Dit artikel is geschreven door Huselid, Beatty en Becker verscheen 'al weer' in december 2005 in de Harvard Business Review.

Het idee achter het artikel is simpel (en niet alleen 'in principe'): 'Identify Your "A Positions" A positions are crucial to your company's ability to execute some part of its strategy. To identify these positions, clarify the basis on which your company competes: Price? Quality? Mass customization? Then identify the technologies, information, and skills required to create your intended competitive advantage. Ask which jobs employ those critical capabilities in the execution of your strategy.' Heb je dat voor elkaar, dat identificeren van je A-posities, dan weet je waar je risico's liggen en je weet ook welk talent dat je wilt behouden (nb: wellicht zelfs 'moet behouden'! Maar zelfs dit laatste is een lastige, zo blijkt.) en welk talent dat je wilt c.q. moet aantrekken. (nb: 'moet' i.v.m. de continuïteit van je organisatie)

Heb je nu die A posities helder in beeld, dan is de volgende stap dat je gaat differentiëren...... Differentiëren dus tussen je A- en je B-Spelers en wellicht zijn er ook nog C-spelers in je organisatie.

HBR zou HBR niet zijn als er vervolgens niet een eenvoudige DIY is. Ask Yourself:

'Are we Differentiating Enough?

Managers who know that differentiated strategies are the key to competitive success all too often fail to differentiate in strategies for their most important asset-their workforce. This checklist can help you determine if you are differentiating enough in the treatment of your company's positions and people. If you check off any of these, you have work to do.

Positions

__ Position descriptions are based on history, not strategic value.

__ Most positions are paid at about the market midpoint.

__ Recruitment and retention for all positions involve the same effort and budget.

__ The same selection process is used for all positions.

__ Little developmental rotation occurs.

__ Few C positions are eliminated or outsourced.

Players

__ Performance evaluation forms are completed rarely or only at salary review.

__ There is little candor in performance reviews.

__ Many or most employees are rated the same.

__ Forced distribution of ratings is used.

__ Those receiving the middle rating are labeled "proficient" or "successful" and receive regular pay raises despite being viewed as average or marginal.

__ Both very tough and very lenient raters operate without consequences.

__ Poor performers stay yet don't improve.

__ Top management is not rigorously evaluated.'

Zoals gezegd: het is simpel! Pas als je in staat ben te differentiëren, te segmenteren zo u wil, dan ben je in staat om talent te behouden én te werven.

Het artikel.

---------------------------------------

Interesse in meer tests? Bestel dan 'Wordt een ManagementPro'.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>