4 Scenario’s Toekomst van Werk en de introductie van BotlR!

“De wereld verandert in het voordeel van degenen die echt iets willen doen, die een bijdrage willen leveren, die iets willen creëren, die willen innoveren, die betekenis willen geven aan hun rol in de samenleving en die zich verantwoordelijk voelen voor hun carrière, hun leven.” Zie hier de Toekomst van Werk in een notendop.

“De komst van BotlR betekent niet dat we menselijk talent gaan vervangen. Het betekent dat de medewerkers nu nog meer persoonlijke aandacht kunnen geven aan de gast, van de optimale locatie van je kamer tot aan de reservering in je favoriete restaurant. Technologie i.c.m. persoonlijke bediening dragen bij aan een klantbeleving die binnen onze sector uniek is.”

“Op het moment dat de robot de taken ging plannen en verdelen, steeg de productiviteit van de medewerkers en nam de tevredenheid van de medewerkers toe om het simpele feit dat nu hun talenten beter tot hun recht komen.”

Something like five years ago we created the ALOFT brand to appeal to the tech-savvy, the early adopters, the next-generation traveler — the people who wait in line for the next smartphone to be released.” aan het woord is Brian McGuinness, ALOFT’s global brand leader in een interview met HBR’s Walter Frick: What Can a Robot Bellhop Do That a Human Can’t? ALOFT Cupertino is in Silicon Valley zo wat de buurman van APPLE, dus dat we daar in de gangen van het hotel de vriendelijke BotlR tegenkomen, mag geen verrassing zijn. Voor McGuinness is het logisch: de samenwerking van BotlR met medewerkers die, tijdens hun opleiding, oorspronkelijk gekozen hebben voor een op gastvrijheid c.q. klantgericht beroep.

If science fiction has taught us anything, it’s that once humans start taking commands from robot overseers, we’re in trouble.” zo luidt de openingszin van de ook deze week verschenen QZ entry met de toch iets andere titel: Human workers will take orders from robots, and they will like it.: geen angst, geen ruzie maar prima samenwerking tussen mens & robot. De mens komt hierdoor al helemaal niet in de problemen want onderzoek door MIT laat zien dat robots veel beter in staat zijn (NB; dan managers……) je medewerkers effectiever en efficiënter te laten werken.

Een voorbeeld van samenwerking mens & robotica vinden we in ons land zoals beschreven in een entry die, ook al, vandaag verschijnt: “In the Netherlands, PHILIPS uses 128 robots to make razors. The only humans are the nine workers who perform quality checks. Robots can also do without lighting, heat, air conditioning, supervision, food, and bathroom breaks.” (……) Bron BCG.com: The Rise of Robotics.

Waar gaan werk en werkplek naar toe? Lynda Gratton schreef hierover al eerder The SH/FT, deze week schrijft Chuck Blakeman ‘in het verlengde daarvan’ op INC de entry Unmotivated Employees Won’t Like Where The Work World Is Headed. Blakeman vat daarin 4 scenario’s samen die eerder verschenen bij DELL:

  1. Crowdsourcing and Crowdsource services. People will work everywhere and some will never meet.
  2. Productivity measured in outputs, not hours. Participation Age implication: This a results-based culture, replacing the traditional time-based culture.
  3. Values vs. rules. Values, which guide and encourage personal initiative, will be more prevalent than rules, which box people in, dull their thinking, and keep them from innovating.
  4. Employee-led innovation. The best innovation will come from the “bottom up,” not from management or R&D departments.

Het initiatief voor werk en het resultaat van werk zal veel meer dan dat dit nu het geval is, de verantwoordelijkheid zijn van de individuele medewerker. Wellicht heeft Blakeman gelijk als hij stelt dat niet iedere werknemer hier blij van wordt. Maar de vraag wordt dan opportuun: wat voegen de niet (of minder) blijen toe?…..

Dat er ondernemers blij zijn met kansen in de wereld van werk en dat zij én hun bijzondere medewerkers betekenis willen geven aan hun rol in de samenleving, dat lees ik vanochtend in de FtM entry Bouwen op Blind Personeel. Met hun initiatief CTaste, CTalents en CtheCity beschikken Sandra Ballij en Bas de Ruiter zowel over een bijzonder businessmodel als bijzonder talentmanagement en lijken zij hiermee een voorschot te hebben genomen op de Toekomst van Werk!

Ctalents en BotlR, ze kunnen ‘zo maar’ goede collegae c.q. collega-concurrenten zijn….. 😉

===============

300814

“Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future” John F. Kennedy. In de entry Next Generation Working Life  geeft ERICSSON een overzicht van 8 thema’s binnen de Toekomst van het Werk. Met als 1e:

Quest for meaning – people want to work for and buy from companies that have authentic values. This means companies have to focus on hiring the right people that share those values, and show employees how their contribution really makes a difference.” Zingeving van werk……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *