Wil je Verhoging Productiviteit van je Medewerkers? Onderzoek: hang posters met kittens op.

Persoonlijk ben ik een voorstander van de kracht van symboliek, van metaforen: vertaal de Missie en de Visie van je organisatie naar mooie plaatjes en hang je organisatie er vervolgens vol mee. Op de één of andere manier heeft dat uiteindelijk toch effect. Dat dit zo is, dat effect hebben, blijkt nu uit Japans onderzoek. Het is dan prima dat je je medewerkers laat zien hoe de Visie & de Missie er nu in de dagelijkse (werk)praktijk voor hen uitzien, maar je kan het effect aanzienlijk verhogen als je gebruik maakt van plaatjes waardoor je medewerkers worden geraakt. Kittens, jonge en speelse katjes, vormen daarbij dan het ultieme symbool!

Hebben we het over het verhogen van de productiviteit van medewerkers dan komen m.n. economen vaak met oplossingen zoals het toepassen van nieuwe technologieën en het optimaliseren van werkprocessen. HR functionarissen vullen dit vaak nog aan met processen waarin medewerkers hun tevredenheid en betrokkenheid kunnen laten zien. Mooi, maar het kan dus allemaal nog véél eenvoudiger.

Verhoging productiviteit, welke organisatie wil dat nu niet? In het vorige week al aangehaalde rapport/boek ‘The $ 10 Trillion Prize’ wordt ook duidelijk dat de Aziatische ondernemingen een flinke uitdaging leggen bij de concurrentiepositie van Westerse bedrijven. In rap tempo zijn zij in staat de productiviteit van hun organisaties aanzienlijk te verhogen. Dat dit, overigens, een bijzonder effect heeft op de werkrelatie van de Aziatische werknemers, laat o.m. de werkwijze zien van de Chinese bouwer BROAD Sustainable Building.

BROAD is een constructeur die in 15 dagen tijd (nb; 24/7) een compleet geïnstalleerd (nb; tot de inrichting aan toe) 30 verdiepingen hoog gebouw kan neerzetten. Een kantoor-/flatgebouw dat ook nog eens veilig en energieefficiënt is. Wat dit vervolgens voor de medewerkers van BROAD betekent, is weer een geheel ander issue………

Kan dat niet anders: je medewerkers voorzien van een handboek waarin zelfs hun privéleven tot in detail is uitgewerkt? (nb; iets waarin BROAD overigens niet uniek is) Jazeker, dat kan.

The Washington Post haalt deze week een onderzoek aan van “A team of researchers at Hiroshima University recently conducted a study where they showed university students pictures of baby animals before completing various tasks. What they found was that those who saw the baby animal pictures did more productive work after seeing those photographs – even more than those who saw a picture of an adult animal or a pleasant food. (…..)

Students did this in a few conditions: After seeing a pictures of baby animals (puppies and kittens), after seeing adult animals (dogs and cats) and after seeing pleasant foods (steak, sushi and pasta). Far and away, productivity was best in the first condition. This was true across both genders participating in the experiment.”

Dat zijn al leuke bevindingen maar het verklaart nog niet waarom die spelende kittens ook jou aanzetten tot een verhoging van je productiviteit in het belang van je werkgever?

WP: “The researchers have a few thoughts on why, exactly, this happens. What is it about baby animals that would lead to students having more exact movements? One idea is that it has to do with how we talk to puppies and kittens, generally in a slower voice. That behavioral tendency, they theorize “ may transfer to subsequent task performance.”

Eenvoudig gezegd: de associatie die we hebben met jonge dieren in het algemeen (maar niet met allemaal….) en kittens in het bijzonder is dat de eigenaar/bezitter (a.k.a. je manager!) de kitten met lieve, aardige woordjes toespreekt. Het signaal dat de werkgever afgeeft met de wijdverspreide kitten-posters is dat ‘wij hier ook een aardige, lieve organisatie sterker nog: dito leidinggevenden zijn!’.

Mooi. Leuk onderzoek ook. Nu hoop ik alleen nog dat jij als die leidinggevende die de productiviteit van je medewerkers (aanzienlijk) wil verhogen, ook daadwerkelijk over die hoge aaibaarheidsfactor beschikt.

& Zeg eens eerlijk: is dat ook zo? (‘Ja’, zeg je? Mooi, maar vinden je geliefden dat ook?) 😉

Bron: The Power of Kawaii: Viewing Cute Images Promotes a Careful Behavior and Narrows Attentional Focus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *