Investors in People Standard: No Mystique.

‘The IiP Standard: There is no mystique around the Standard. In essence, it identifies the good practice aimed at ensuring that organisations are able to achieve their business goals because the staff – their biggest asset – are trained and developed accordingly. It’s as simple as that.’ Bron? De Britse Staffordshire University.

Investors in People (IiP), omdat dit organisatiemodel nauwelijks ‘vatbaar’ is, hangt er een geur van mystiek omheen. & U weet wat mystiek voor ons nuchtere Nederlanders betekent, toch? ‘Het kan niet waar zijn! Dat succes.’

Ook daarom is het goed dat er een mystiek-loze IiP-praktijkervaring is!

De Staffordshire University is sinds 2003 een IiP-er en heeft een speciale Investors in People site opgezet, in 1e instantie voor direct betrokkenen maar de Uni heeft er geen probleem om haar objectieve kijk op IiP met anderen te delen. Ook dat maakt de site interessant voor IiP-potentials.

De Uni stelt dat er geen mystiek is rondom de IiP-standaard, sterker nog: zij zijn van mening dat het model op zich heel logisch en simpel is.

Nog een quote.

“Value Added.

The University remains committed to the view that there is no point in seeking recognition as an Investor in People unless working towards provides added value to the organisation. In other words, it’s the journey to recognition that is important, not the badge itself. When the University first achieved recognition in October 2003, Schools and Services sought recognition as quasi-autonomous units between August 2000 and July 2003. During this time, 25 separate ‘Building Blocks’ were recognised. This approach ensured that that the principles of the IiP Standard were deeply embedded within the organisation. In achieving Investor in People status we went some way to fulfilling the demands placed upon us by other external agencies e.g. QAA Audit, professional body recognition, RAE.

As a mature and confident organisation approaching re-recognition, the University has determined to identify and train its own internal reviewers to assess whether the University continues to meet the Standard.”

‘De reis op weg naar de IiP-erkenning is essentieel en niet de IiP-erkenning op zich’, stelt de Uni. Ik vind het een mooie quote, 1 met een kern van waarheid ‘de reis, de ontwikkeling, is belangrijker dan het bereiken van het doel’.

IiP kijkt naar Ontwikkeling, naar de ontwikkeling van de organisatie. De quote slaat dan ook de spijker op zijn kop. Daarbij is ie zeker van toepassing op de Nl. situatie omdat de IiP-badge hier nauwelijks bekend is. Werk dan eerst eens aan die organisatie-ontwikkeling mét behulp van IiP, uiteraard. 🙂

{Juist wel of (nog) niet een werknemer/manager bij een IiP-er? Beiden nodig ik je uit voor het lidmaatschap van de ManagementPro Group op LINKEDIN!}

Goed weekeinde.

2 thoughts on “Investors in People Standard: No Mystique.”

Jalila Benkarim 13 jaar ago

Wij, bij HAGER, werken al enkele jaren succesvol met onze Investors in People erkenning. Het begon bij onze vestiging in Groot Brittannië, nu passen we het IIP-gedachtengoed binnen onze organisatie wereldwijd toe. Volgend jaar verlengen wij, hier in Nederland, onze accreditatie.

Wat me opvalt in NL is dat IIP veelal door non-profit wordt gebruikt. Een gemiste kans voor de commerciele organisaties.
Dit komt volgens mij omdat heel veel bedrijven nog niet eens weten wat IIP is, er wordt te weinig promotie gedaan voor IIP. 

Toch is dit een gemiste kans voor bedrijven die het personeel als hun belangrijkste kapitaal hebben!

Willem Scheepers 13 jaar ago

Beste Jalila, Interessante ‘casus’ die je daar aanstipt: Investors in People als gemiste kans, in Nl. althans. Ben het met je eens. IiP is nu 8 jaar in Nl vertegenwoordigd, geïntroduceerd door het Ministerie van Economische Zaken (EZ). EZ is altijd van mening geweest dat promotie niet nodig was, dat IiP zichzelf diende te bewijzen. Overigens, EZ begon zelf niet aan IiP…..In The UK is IiP 16 jaar geleden (ook) geïntroduceerd door de Overheid, daar is men direct begonnen met IiP te introduceren binnen de diverse Overheidsorganen. Een verschil in intro kan niet groter zijn. Dat IiP in Nl. m.n. scoort binnen non-profit komt door resp. subsidie (binnen de Gezondheidszorg) en de match met je organisatieprofiel (Onderwijs). Voor het overige is IiP in Nl. toch ‘de grote onbekende’. Ook de nieuwe vertegenwoordiger, TNO, is niet van plan om veel geld te stoppen in marketing.‘Tel daarbij op’ de verschillen in Britse en Nederlandse cultuur, die jij ook kent, en het gebrek aan succes van IiP in Nl is, voor een essentieel deel, verklaart.

Maar wie weet ……. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *