Meest gelezen ManagementPro entries 2021, een Top 10 met als rode draad Heroriëntatie.

Kijk je naar de Top 10 dit jaar meest gelezen entries, variërend van een zeer recente entry tot aan één die ruim 10 jaar teruggaat, dan lijkt heroriëntatie een terugkerend thema. Heroriëntatie op zowel de strategie van een organisatie als een heroriëntatie op de persoonlijke rol, op persoonlijke ontwikkeling. Voor heroriëntatie is zeker 'iets' te zeggen. De coronapandemie heeft onze samenleving, onze economie, heeft leidinggevenden, medewerkers, klanten, stakeholders in de ruimste zin van het woord, tot in de haarvaten geraakt en het einde van deze pandemie is nog niet in zicht.

Heroriëntatie wordt al direct duidelijk bij de meest gelezen entry in 2021 in dit ManPro blog: 'Strategic Alignment: het zit in de mensen, niet in het papier.' Het is, voor mij, een verrassende want nr. 1 is er één van 6 jaar terug, december 2015. Het jaar daarna, 2016, scoorde deze al hoog in het jaaroverzicht, maar later verscheen de entry niet meer in de jaarlijkse Top 10. Mogelijk dat 'derden' hieraan in hun presentaties/lessen e.d. aandacht hebben besteed. In dat geval: Thanks!

Dus: in de Top 10 staat met stip op nr. 1 Strategic Alignment: het zit in de mensen, niet in het papier. Synopsis: Strategic alignment is het proces van het waarborgen dat alle aspecten van je organisatie zijn afgestemd op de realisatie van de organisatiestrategieDit betekent dat het bedrijf operationeel in staat is om conform haar ‘Missie’ producten/diensten te leveren. Strategisch is het management van het bedrijf in staat te handelen naar de ‘Visie’. Strategic alignment is ‘de lijm’ voor het team dat beter presteert dan ‘de rest.” De basis van dit gedachtengoed wordt gevorm door het 'Investors in People continue ontwikkel' model, een model dat in Nederland 2 decennia lang nauwelijks bekendheid kreeg; misschien tot nu....

Op nr. 2 toch ook een verrassende 'nieuwkomer': 'Ontken, Val Aan en keer de rol van Slachtoffer en Dader om: DARVO. Synopsis: DARVO staat voor “Deny, Attack, and Reverse Victim and Offender” vrij vertaald: “Ontken, Val Aan en keer de rol van Slachtoffer en Dader om”. De dader kan het gedrag ontkennen, het individu aanvallen en de rollen van slachtoffer en dader omkeren, zodat de dader de slachtofferrol op zich neemt en het ware slachtoffer – of de klokkenluider – verandert in een vermeende dader. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een feitelijk schuldige dader de houding van ‘vals beschuldigd’ aanneemt, de geloofwaardigheid van de beschuldiger aanvalt en deze beschuldiger ervan beschuldigt verantwoordelijk te zijn voor een valse beschuldiging (volg je het nog?): DARVO'. (ook) Over persoonlijke heroriëntatie.

Op nr. 3 'Het verschil tussen Doel en Missie'. Deze komt ook uit 2016 en is ook, net als nr. 1, gerelateerd aan het thema organisatiestrategie. Zoals opgemerkt: covid-19 leidt er blijkbaar toe dat organisaties hun strategie gaan heroverwegen; verstandig. Eenvoudig gezegd: het doel van je organisatie is 'iets' anders dan de Missie van je organisatie, althans: dat behoort het te zijn.

Op nr. 4 (b)lijkt ook een entry te staan die aan de basis kan liggen van strategische heroriëntatie. Word je getroffen door een persoonlijk of voor de organisatie 'life changing event', dan kun je dat wat er toe doet opnieuw gaan bekijken: 'Serieus werk maken van Kapitalisme voor Iedereen (stakeholder capitalism). Hoe serieus? In plaats van vast te blijven houden aan het gedachtengoed van Milton Friedman, dat het enige doel van zakendoen is het maximaliseren van het rendement van de aandeelhouders, dienen we het idee te omarmen dat het bedrijf alle belanghebbenden dient nl.: werknemers, klanten, leveranciers de gemeenschap, en ook de aandeelhouders.'

Op 5 de 1e entry die hier dit jaar werd gepubliceerd 'Urgent: je Digitaliseringsstrategie! Digitalisering is geen digitale saus over de bestaande werkelijkheid, maar een echte transformatie van allerlei activiteiten en processen. (….) Bedrijven moeten hun verdienmodel opnieuw uitvinden, markten worden opgeschud door nieuwe typen spelers en wereldwijd actieve digitale platforms met een machtspositie kunnen de concurrentiemogelijkheden voor bedrijven belemmeren.'

Op 6 ook dit jaar verschenen de gastcolumn van Koos Groenewoud 'Bespiegeling over het boek “Een nieuw sociaal contract” van Pieter Omtzigt'. Omtzigt haalde, zowel gewild als ongewild, in de media de 'headlines'. Ongetwijfeld liftte de publicatie van zijn boek daarop mee. Koos Groenewoud beveelt  'Een Nieuw Sociaal Contract' van harte aan.

Op 7 een recente, uit oktober, 'Arbeidsmarkt oververhit, toch is Erik nog steeds niet weg……'. In een arbeidsmarkt die voor alle sectoren onder druk staat en dat de komende jaren nog wel zal blijven, geen lastige voorspelling (wat te denken van thema's als vergrijzing en klimaatverandering), is het opmerkelijk dat er tussen al die jobhoppende vertrekkende én potentiële medewerkers ook nog medewerkers zijn die bij je willen blijven. De reden waarom zij dat doen is op z'n minst leerzaam met de waarschuwing dat je de aanpak van de werkgevers van deze trouwe, want dat zijn ze, medewerkers niet 'zomaar even' kopieert.

Op 8 'De Toekomst van Generatie COVID: dramatisch of hoopvol?' “Wij zijn ervan overtuigd dat deze generatie jongeren een vitale rol zal spelen bij het herstel na de pandemie en de digitale economie. Wij zien dan ook veel redenen om optimistisch te zijn over hun toekomst.” Vaak wordt er gespeculeerd over de huidige generatie als een 'verloren generatie' (NB; wanneer hoorden we dat in het verleden ook over eerdere generaties?). Als we alleen al kijken naar de manier waarop het onderwijs worstelt met het les kunnen geven aan deze generatie dan lijkt het op 'verloren' toch liggen er ook voor hen in de decennia die komen zeker nog kansen.

Nr. 9 een 10 jr 'jonge' entry: 'Ben jij een goede baas of ben jij een Geweldige!? (+poll). Bazen, beter nog managers vragen zichzelf zelden af ‘Hoe goed ben ik eigenlijk?’ en ‘Zou ik mezelf kunnen verbeteren?’. Da’s jammer want jezelf blijvend ontwikkelen begint toch bij een gezonde & objectieve dosis zelfreflectie.' (NB; ik adviseer je de 'poll' niet meer in te vullen).

Nr. 10, ook recent, sprak blijkbaar veel lezers aan 'Handleidingen, procedures, richtlijnen e.d., draai ze maar door de shredder. Niemand doet er iets mee….'. Niet alleen binnen Credit Suisse bleken/blijken handleidingen, procedures e.d. voor veel (alle?) betrokkenen niet meer te zijn dan 'papieren tijgers'....

Heroriëntatie, na ‘Leiden en Lijden tijdens Coronacrisis‘ wordt dit het thema van mijn volgende boek.

Ik wens je, samen met degenen die je lief zijn, mooie dagen. Blijf gezond!

Willem Scheepers

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>