Trek Talent Aan, Creëer Waarde en wordt een #Outperformer!

“Organisaties met sterke vaardigheden op het gebied van leiderschap en talent management presteren beter dan organisaties die deze vaardigheden niet of minder hebben ontwikkeld.”, “Outperformance: de vaardigheid van een organisatie om resultaten te bereiken die consequent beter zijn dan die van de concurrentie.”

Meer en meer realiseert het (top)management van organisaties zich dat de juiste medewerkers met de juiste vaardigheden nodig zijn om beter te kunnen presteren dan de concurrentie. ‘Beter presteren’ om zo de continuïteit te kunnen waarborgen. Beter presteren niet alleen dan de bestaande concurrentie maar ook beter dan de nieuwe toetreders op de markt. Nieuwe toetreders zoals GOOGLE, WHATSAPP, TESLA c.s. die laten zien dat de juiste mensen met de juiste vaardigheden het verschil maken.

Overigens, wat hier opgaat voor de multinationals gaat ook al op voor het ‘reguliere’ MKB: de invloed van de genoemde toetreders, met in hun kielzog een scala aan start ups, is merkbaar op de meeste markten. Talent maakt dan het verschil om een Outperformer te kunnen zijn….

Top executives intuitively understand that they cannot win without the right people and the right skills. In surveys, they consistently rank leadership and talent management at the top of their agenda but express frustration with the return on their investments in this area.”

Aldus de Boston Consulting Group (BCG) in de vandaag verschenen publicatie ‘Global Leadership and Talent Index (GLTI) The Smart Way to Improve Capabilities—and Create Value‘.

Outperformance: the ability of an organisation to achieve results that are consistently better than a chosen peer group.”

Aldus, in voorgaande vid., Peter Cheese, CEO van het Britse Chartered Institute for Personnel and Development (CIPD).

Dan voegen we er nog maar één aan toe:

“Een ‘High Performance’-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.”

D.i. gebaseerd op het High Performance Organization (HPO) raamwerk van André de Waal:

Voor hun GLTI onderzoek deelden de onderzoekers van BCG de thema’s leiderschap en talentmanagement in in 6 categorieën:

  • Strategy: Planning leadership and talent needs over the short- and long-term, in line with the strategy and aspirations of the company; developing initiatives to meet those needs and tracking and measuring the initiatives.
  • Leadership and Talent Model: Defining clear leadership competencies specific to the company’s strategy and culture, and embedding those competencies in selection, development, promotion, and reward processes.
  • Talent Sourcing: Finding leaders and talent, both internally and externally; tailoring employer branding to specific talent pools; managing and developing successors effectively. 
  • People Development: Systematically nurturing people by providing comprehensive and structured development opportunities, training, and tools. 
  • Engagement: Fostering meritocracy and engagement throughout the company, especially among leaders and top talent. 
  • Culture: Requiring top leaders to take responsibility for leadership and talent management by adhering to corporate values.”

Op basis van deze categorieën werden 1.260 CEO’s en CHRO’s ondervraagd en wat bleek (NB; niet verrassend): de organisaties die deze 6 categorieën ‘onder de knie hebben’ presteren (aanmerkelijk) beter dan de collegae die dat niet is gelukt. ‘Mooi,’ hoor ik je zeggen, ‘maar hoe realiseren wij dat dan?’.

CIPD’s Peter Cheese heeft daarvoor 5 TIPS:

  1. Create a Clear Sense of Purpose; zorg voor een kraakheldere (organisatie)doelstelling door antwoord te geven op vragen als: wat doen we? waarom is dat belangrijk? en waarmee onderscheiden we onszelf dan?
  2. Be Clear on what Your Values are; heb de Kernwaarden van je organisatie duidelijk in beeld: waar staan we voor? welk gedrag hoort daarbij? hoe willen we dat de klanten e.a. stakeholders onze organisatie ervaren?
  3. Develop Leaders at Every Level; ontwikkel leiderschap op ieder niveau in de organisatie. Vaak denken we dat het ontwikkelen van leiderschap is voorbehouden aan de top van de organisatie en aan een select groepje dat deelneemt aan een MD programma. Leiderschap dient echter plaats te vinden vanuit het Hart van de organisatie, het vormt de basis voor goed mensenmanagement.
  4. Understand the Engagement and the Allignment of your People; besef wat bijdraagt aan de betrokkenheid en de verbinding van je medewerkers: zorg er voor dat de persoonlijke doelstellingen van de medewerker duidelijk zijn en geef inzicht in de bijdragen die deze persoonlijke doelstellingen leveren aan de doelstelling van de organisatie als geheel.
  5. Invest in Your People; Investeer in je medewerkers door antwoord te geven op vragen als: wat investeren wij in onze medewerkers? hoe helpen wij hen zich te ontwikkelen en te groeien? zijn we instaat het resultaat effectief te meten? en begrijpen we welke resultaten we creëren dankzij deze investeringen?

& Nu samen (NB; met je getalenteerde team) op weg naar Outperformance! 😉

=========

210315

“Presidents, Janitors and Organisational Purpose.” in dit interview haalt Peter Cheese het beroemde verhaal aan waarin president John F. Kennedy NASA Space Center bezoekt en vraagt aan de schoonmaker wat hij aan het doen is? De schoonmaker antwoordde: ‘Ik help om een mens naar de maan te brengen, Mr. President.’ Waar gebeurd of niet, deze schoonmaker was i.i.g. op de hoogte van het organisatiedoel. Uiteindelijk leidde dat voor NASA tot ‘outperformance‘ want men wist de doelstelling ‘nog dit decennium een man op de maan’, te behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *