Als je je medewerkers niet ontwikkelt dan blijft er inderdaad weinig anders over dan Reorganiseren.

‘Onze doelstelling is het vinden, ontwikkelen en behouden van het Beste Talent van de Wereld, omdat wij er naar streven het Meest geWaardeerde automobielproductiebedrijf te worden.’ Phil Millward, HR Director van GM dochter VAUXHALL in een interview eerder deze maand met de titel ‘Why It’s Time to Futureproof Your Talent’: waarom het tijd wordt het talent binnen je organisatie ‘toekomstbestendig’ te maken.

Omar Arias, Lead Economist van de Wereld Bank, gaat deze week een stapje verder: ‘Vaardigheden van medewerkers zijn een noodzakelijk ingrediënt voor een toekomstbestendige strategie gericht op de functies van je medewerkers. De kans om talenten te ontwikkelen neemt momenteel dagelijks af, daarom is het moment om in je medewerkers te investeren NU!’

Met dat ‘afnemen’ verwijst Arias naar de alternatieven voor menselijke arbeid, voor menselijk contact. Als mensen niet gericht worden ontwikkeld dan staat het alternatief in de vorm van disruptieve technologieën klaar. De vraag is of het inzetten van dat alternatief altijd handig is…..

Kies je nu voor het investeren in je medewerkers, dan heb ik een 5 tal prioriteiten niet alleen voor jouw organisatie maar ook voor onze duurzame economie.

Het is voor VAUXHALL niet onmogelijk om de 35.000 m/v die men momenteel in dienst heeft, (voor een essentieel deel) te vervangen door robotica e.d., maar: “Investing in the development of our employees is investing in our future as a business, we’re demonstrating how much we value our people by supporting them to reach their full potential, in turn creating a more committed, loyal and empowered workforce. This ultimately leads to greater productivity, innovation and growth. It’s about laying the firm foundations today for Vauxhall’s continued success tomorrow.” Het Directieteam van VAUXHALL is er van overtuigd dat voor hun organisatie onderscheidend vermogen wordt gecreëerd m.b.v. hun medewerkers. Strategisch Mensenmanagement is voor hen dan ook een bewuste keuze.

De banken in ons land lijken er een andere, meer multimediale, Strategie op na te houden. ‘1 op de 3 banen bij banken weg’ meldde de NOS gisteren. De oorzaak voor de banken om voor deze Strategie te kiezen ligt volgens hen bij de klant die wegblijft uit de kantoren, daarom: reorganisatie! De vraag is dan (toch): als je Klantbeleving (NB; iets dat multimediaal niet onmogelijk maar wel lastig is) centraal had staan in je Missie, was dit dan ook gebeurd? Positief is i.i.g. dat men kiest voor een Strategie. Je kan de markt, de klant inderdaad op meerdere manieren bedienen zo doet VICTORIA’s SECRET dat m.b.v. een andere Strategie c.q. business model dan collega-concurrent ZAPPOS & beiden zijn succesvol.

Voor de Britse Overheid is het geen uitgemaakte zaak dat robotica c.q. disruptieve technologieën de arbeidsplaatsen gaan overnemen. Het streven van deze Overheid is dat i.i.g. 90% van de beroepsbevolking in het komende decennium een bijdrage blijft leveren aan de economische groei. Da’s een forse target zeker als je beseft dat nu al (, ook of zelfs,) het Beste Restaurant ter Wereld nagenoeg volledig gerobotiseerd kan opereren. Er is nog een andere reden voor de Britten om deze target te stellen nl. de kans op sociale onrust als je nu geen actie onderneemt: “The workplace is changing at a faster rate than it ever has done.  It’s creating some terrific jobs with great opportunities for some people, but not for others, where it’s leading to lower pay for longer.”

Gisteren publiceerde the UK Commission for Employment and Skills het rapport Employer Leadership in Skills and Employment is Vital to Long Term Prosperity and Growth. “Urgent action must be taken to improve skill levels and how they are developed in order to boost productivity, wages and social mobility.” Urgentie, noodzaak, waar lazen we dat hier eerder? (NB; bij Omar Arias) De focus in het rapport ligt dan ook op Investeren in Mensen.

UKCES noemt 5 Prioriteiten om tot duurzame economische groei te komen door te investeren in medewerkers:

  • Employers should lead on skills and government should enable them.
  • Improving workplace productivity should be recognised as the key route to increasing pay and prosperity.
  • ‘Earning and learning’ should be the gold standard in vocational education.
  • Education and employers should be better connected to prepare people for work.
  • Success should be measured by a wider set of outcomes not just educational attainment.”

De Britten zorgen al ruim 2 decennia voor een samenspel tussen Overheid en Bedrijfsleven als het gaat om investeren in medewerkers, investeren in talent en met Succes zoals het UKCES rapport o.m. aanhaalt in deze quote “Using the Investors in People Framework, the Landmark London hotel achieved £35k in savings and saw a rise in guest satisfaction ratings and mystery guest scores after increasing their employee engagement.”

Het lijkt me niet raadzaam te wachten op onze Overheid al was het maar omdat het “NU” inderdaad van belang is. Een eerste aanzet kan dan al zijn: kiest je organisatie bij de Klantbeleving voor de multimediale weg of voor de human touch? Ik wens je hierin veel wijsheid.

Wil je rechtstreeks reageren? Dat kan: willem@willemscheepers.eu

=============

021214

The Day You’ll Prefer Robots to Humans, schrijft Peter Diamandis op zijn SingularityHub blog. De entry geeft een goed overzicht van de snelheid waarmee disruptieve technologieën nu de werkplek beïnvloeden, en niet alleen de werkplek…… Finally, the robot revolution is arriving.

6 thoughts on “Als je je medewerkers niet ontwikkelt dan blijft er inderdaad weinig anders over dan Reorganiseren.”

Hoe ga je als Werkgever de concurrentie aan met de groeiplannen van ASML? | Willem E.A.J. Scheepers MBA, Investors in People Registered Specialist & Edut®ainer @ VirtualBusinessConsultant.eu 6 jaar ago

[…] Het IiP-business model ontwikkelt zich (NB; al ruim 2 decennia): de komende jaren komt de aandacht te liggen op de principes van de High Performance Organization. In ons land mag IiP dan nauwelijks bekend zijn, internationaal krijgt de accreditatie steeds meer ‘voet aan de grond’ en dat m.n. ook nog eens bij multinationals. Hier aansprekende voorbeelden zijn o.m. BENTLEY MOTORS en VAUXHALL. […]

Koos Groenewoud 6 jaar ago

Wat een ontzettend goed stuk. CHAPEAU!

Willem Scheepers 6 jaar ago

Dank voor het compliment Koos, dat waardeer ik. 😉

Koos Groenewoud 6 jaar ago

Dit is het tweede stuk van de hand van Willem Scheepers wat ik met ontzettend veel plezier heb gelezen. Feest der (h)erkenning.

Actueel! Het KLOPT! Bedankt en Chapeau!

40 Top Jobs in de nabije Toekomst…… – ManagementPro 6 jaar ago

[…] onderzoek dat het UKCES uitvoerde sluit aan op dat wat ik een recente entry memoreerde nl. dat de Britse Overheid het (Strategisch) Plan heeft neergelegd om in het komende […]

Niet Betrokken Managers creëren Niet Betrokken Medewerkers – ManagementPro 6 jaar ago

[…] omdat wij er naar streven het Meest geWaardeerde automobielproductiebedrijf te worden.’ VAUXHALL is een ‘Investor in People’, net zoals in het Verenigd Koninkrijk collega-automobielbedrijven als NISSAN UK en BENTLEY Motors. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *