Wat wordt het voor de continuïteit van je organisatie: demoveren van medewerkers of involveren van medewerkers?

Het lijkt er sterk op dat ‘Demotie’ net zo’n hype wordt als ‘Het Nieuwe Werken’. Het is nog ‘slechts’ wachten op de oprichting van de 1e special interest group op sites als LinkedIn & Facebook…… 😉

Met het benoemen van demotie tot aandachtspunt in het HR Beleid van zijn organisatie lijkt CapGemini’s Jeroen Versteeg ‘de Geest uit de Fles te hebben gehaald’. Op zich is het eenvoudig: als je kan promoveren in je carrière, waarom kun je dan ook niet demoveren? Het lijkt er alleen op dat er maar (zéér) weinig werkgevers zijn die hebben bedacht dat demotie ook deel zou kunnen zijn van hun bestaande HR Beleid. Nu komt demotie op de agenda & lijkt het er op dat de spelregels tijdens de wedstrijd worden aangepast, vraag is of dit verstandig is?

Had je, of kun je, i.p.v. in je HR-Beleid te kiezen voor het demoveren van je werknemers, beter te kiezen voor het involveren van je medewerkers? SouthWest Airlines’ oprichter Herb Kelleher is een voorstander van dat laatste: het involveren of betrekken van zijn 46.000+ medewerkers, & dat al zijn hele 81-jarige leven lang….. 

Je kan je ook afvragen: wordt demoveren niet de basis voor demotiveren? Is demotie daarmee dan de nagel aan de doodskist van je organisatie? Die kans acht ik groot: demotivatie van je werknemers is schadelijk op de v.w.b. beschikbare talenten schaarse arbeidsmarkt én schadelijk voor het contact met je klanten.

Een week na het interview dat Jeroen Versteeg had met Het Financieele Dagblad, geeft Herb Kelleher een interview aan FORTUNE Southwest’s Herb Kelleher: Still crazy after all these years. Dat Kelleher op 81 jarige leeftijd nog steeds ‘een gekke vent’ is, bewijzen o.m. zijn dagelijkse ritten op één van zijn Harley Davidson LowRider’s. FORTUNE legt echter een focus op zijn ‘gekte’ als ondernemer; een paar citaten.

“Herb Kelleher, a former lawyer who famously created the business model for Southwest on the back of a (cocktail) napkin, Kelleher is one of those rare birds: an entrepreneur who managed to create a successful startup, then stuck around to build it into a huge corporation and a perennial on this magazine’s Most Admired Companies list.” Inderdaad: voor succesvolle(!) ondernemers is een Strategie minder belangrijk dan je persoonlijk commitment aan je Visie, je Missie.

Die aantekeningen op dat servet(je) leidde tot de oprichting van SouthWest Airlines, de enige luchtvaartmij die al sinds de oprichting winstgevend is; de factsheet van SWA zegt veel.

De 1e vraag is al een binnenkopper voor Herb. “Q: You’ve always talked about how important committed employees are to the success of a company. How did you make that work at Southwest? A: Well, the people did it. I just stayed out of their way.” Als de betrokkenheid van je medewerkers er eenmaal is, dan kun je inderdaad maar het best wegblijven.…. Lees ook Leading With LUV* @ SWA.

Nadat er veel boeken, artikelen aan het succes van zijn SWA zijn besteed, zie de link hiervoor, schrijft Kelleher momenteel zelf aan een boek (81, ‘mooi op tijd’…..). Uit het interview:

“Q: I hope that you are going to talk about the focus on people at Southwest.

I’m going to tell you something that I have a theory about. We held Corporate Day for many, many years, and we had a good many companies that came in. And they basically wanted to know how we hired, how we trained, and how we motivated. And so we would tell them. And many of them, I think, were looking for some formula, you know, that you could put on the blackboard. The concept is simple, but the execution takes a lot of work and a lot of attention. If you’re going to pay personal attention to each of your people, for instance, and every grief and every joy that they suffer in their lives, you really have to have a tremendous network for gathering information.

We want to show them they’re important to us as who they are, as people. And by the way, one ramp agent — I have not disclosed this — sent me a note one day which I’ve never publicized, and I think you’ll understand why. He said, “Herb, I finally got it. You’re making work fun, and home is work.” [Laughter.] I think you’ll understand why I did not publicize that widely.

It’s not formulaic. The way I describe it is this huge mosaic that you’re always adding little pieces to make it work. And it’s not a job that you do for six months and then you just say, “Well, that’s behind us.” It’s something you do every day.”

Als de inzetbaarheid, door fysiek of mentaal ongemak, afneemt bij de medewerkers van SWA is er voor medewerker & werkgever nog niets aan de hand. Zo lang als de medewerkers maar gecommiteerd zijn/blijven aan de Missie & de Visie van de organisatie. Vraag is dan of dat demotie is?

Inderdaad, het involveren of betrekken van je medewerkers, dat doe je iedere dag (nb; net zoals het werken aan de continuïteit van je organisatie, trouwens…..). Het demoveren van je werknemers doe je vaak maar één keer. Wat is je keuze?

Bron: Southwest’s Herb Kelleher: Still crazy after all these years.

 

2 thoughts on “Wat wordt het voor de continuïteit van je organisatie: demoveren van medewerkers of involveren van medewerkers?”

Arlette Bout 7 jaar ago

Meerdere keren heb ik op een congres van het Greenleaf Center for Servant Leadership in Amerika contact gehad met Southwest Airlines. Voormalig president Colleen Barrett is een inspirerende spreekster en heeft veel verteld over de achtergrond en de “purpose” van deze airline. Ook interessant om te weten is dat SouthWest een organisatie is die Servant Leadership van Robert K. Greenleaf heeft omarmd en werkt vanuit die leiderschapscompetenties: Luisteren, Bewustzijn, Empathie, Heel maken (helend vermogen), Overtuigen, Vooruitzien, Conceptualiseren, Inzet voor de groei van mensen, Rentmeesterschap en Bouwen aan Gemeenschap. In deze organisatie is dus zichtbaar dat alle leiders zich actief inzetten voor de groei van hun mensen, dat zij bouwen aan een gemeenschap en dat zij rentmeesterschap (stewardship) belangrijk vinden. Het personeel van deze maatschappij is belangrijk, zij zijn degenen die aan boord van de vluchten het contact met de klanten hebben. Heb je ontevreden cabinepersoneel, welk effect heeft dit dan op de klanten?
Goed zorgen voor je mensen, ze betrekken bij belangrijke beslissingen is niet nieuw, maar mag wel weer opnieuw op de agenda komen voor leiderschapstrainingen. Voor Servant Leadership-trainingen de gewoonste zaak van de wereld. #servantleadership

RYANAIR: om 1 Miljard Winst te maken is Customer Service overbodig. – ManagementPro 2 jaar ago

[…] dan Michael O’Leary. Voor Kelleher begint het allemaal bij de manier waarop de organisatie de medewerkers behandelt én betrekt (NB; zo zijn zwangere vrouwen op de SWA burelen welkom). Lukt je die ‘klantgerichtheid’ […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *