’30

30 Minuten op NBS, CBS, FOX & het Spaanstalige Univision gebruikte Barack Obama vrijdag om zijn boodschap onder de aandacht te brengen. Met zijn video bereikte hij 50 miljoen kiesgerechtigden. De actie kostte hem een slordige $ 6.000.000. Hij volgde in ieder geval een tip op uit Geerhard Bolte’s boek ‘De Kunst van het Speechen’: ’30 minuten iets zeggen tegen je publiek is méér dan genoeg!

Het is al vaker gezegd: het gebruik van media speelt een essentiële rol bij de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dat geldt nu, met de inzet van sites, blogs, MMS, vodcasts e.d. Het geldt feitelijk al zo lang als er presidentsverkiezingen zijn. In de 18e en 19e eeuw wisten kandidaten handig gebruik te maken van de geschreven pers. In de vorige eeuw ontdekten zij de macht van het medium televisie. Dat dit ook verkeerd kan uitpakken bleek wel uit het verkiezingsdebat tussen Kennedy en Nixon in september 1960. Er stokte ‘iets’ in de communicatie.

Voor een (toekomstig) leider is kunnen communiceren, je boodschap over kunnen brengen, essentieel. Het is dan ook interessant om eens te kijken naar de presentaties van zowel Nixon als Obama; leerzaam…….

Kijk nu nog eens hoe Kennedy in beeld komt tegenover hoe Nixon overkomt: zelfverzekerd v.s. angstig. Wie ziet u graag als uw Nieuwe Leider? Interessant blijft dat degenen die in 09/60 aan de radio gekluisterd zaten voor dit debat, tot een geheel andere conclusie kwamen (nb; ‘Nixon winnaar’) dan degenen die al ‘in het gelukkige bezit’ waren van een tv  (Nb; ‘Kennedy winnaar’; & We weten wie uiteindelijk won.).

Net als Kennedy, & voormalige acteur Ronal Reagan, bezit Obama de kracht van communicatie. De inhoud van zijn boodschap is consequent, maar dat is die van McCain ook, Obama’s communicatiestijl ondersteunt zijn boodschap volledig, & dat is bij McCain weer stukken minder. (nb; door zijn ongelukkige periode als krijgsgevange komt het gedwongen zwaaien met zijn armen aandoenlijk over maar niet presidentieel)

In deze ’30 kijkt Obama strak in de camera. Tijdens zijn openbare presentaties doet hij dat nauwelijks. Hij kijkt (bijna) 180 graden ofwel: zijn hoofd draait bijna continue van links naar rechts. (Nb; dit dankzij de teleprompters, die hij handig uiterst links en rechts van hem heeft opgesteld en niet voor hem zoals de meesten doen, richting de camera’s). ‘Geen respect voor de tv kijker.’ zegt u als Obama u niet aankijkt uw woonkamer in terwijl hij daar in dat stadium staat. Mmmm.

Iedere tv kijker beseft tot in zijn haarvaten dat hij/zij ‘slechts’ een toeschouwer mag zijn & dat de mensen in de zaal de échte gasten zijn. Tenslotte hebben zij voor het kaartje betaald. (….) Het is alleen nu nog zo dat lang niet alle acteurs, artiesten, cabaretiers, presentatoren, inleiders, managers, zelfs toekomstig presidenten, dat principe zo goed in de gaten hebben als Obama: eerst de gasten dan de camera’s.

In ‘De Kunst van het Speechen’ geeft Bolte tips hoe U kan communiceren (nb; Obama is al een stapje verder). ‘Oefenen, blijven oefenenen’ is zo’n tip. Feedback (kunnen) ontvangen van familie, vrienden, collegae, gasten etc. op je ‘presentatie’ is een andere. & ‘Kijken’, tenslotte, ‘Kijken naar goede voorbeelden’ is een 3e belangrijke tip. Bolte haalt er enkele aan in zijn boek.

Ook daarom, voor uw leertraject nu de eindejaarsafsluiting weer door uw deur staat & u weer op het podium mag verschijnen: kijk nog eens naar Obama & of u het nu eens bent met hem of niet, het blijven interessante beelden. Wie weet leert u er nog iets van. Want: komend jaar wilt u met uw organisatie ook de CRISIS weerstaan (toch?). Dus succesvol een goede boodschap overgebracht aan het einde van het jaar, kan uw organisatie daarbij ENORM helpen. 

Nb 1; Ook dank aan de regisseur. Conform zijn Hollywood achtergrond herkennen we allerlei beelden zoals het wuivend graan uit (nu al) klassiekers als Gladiator en 300.

Nb 2; Zijn communicatieve Skills (nb; aangeboren én geleerd) hebben Barack Obama gebracht waar hij nu is, of Obama hiermee morgen ook als winnaar uit de bus komt? Da’s nog maar de vraag. De echte Amerikaan (nb; gevormd door de cultuur) laat zich pas kennen in het stembushokje. Ik voorspel een close call.

Zie ook: Obama gebruikt crowdsourcing voor politieke agenda.

1 thought on “’30”

Het Merk ‘Floris van Bommel’. 14 jaar ago

[…] overwegend Randstad publiek (’Ik heb een 0-inkomen!’) toe. Waar zagen we recent die ‘30 […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *