‘Duitsland schaft zich af’ of hoe krijg ik mensen mee?

Het is een vraag die me vaak wordt gesteld tijdens coaching, tijdens inleidingen over leiderschap, tijdens MasterClasses Persoonlijk Leiderschap: ‘Hoe krijg ik mijn mensen mee?’, ‘ Hoe krijg ik mijn medewerkers betrokken en liefst zo snel mogelijk?’.

Het antwoord daarop is relatief eenvoudig: organiseer een bijeenkomst, zeg je medewerkers dat “Je vanaf vandaag bij je klanten het vel over de oren gaat trekken!” Je gaat de prijzen verhogen, de rentes niet verlagen, de levertijden verlengen, de klanten mogen weer worden geschoffeerd etc.etc. & je mensen verlaten juichend, nou ja op zijn minst met een goed gevoel de zaal!

Dat lukt je niet, althans zeker niet direct, als je je medewerkers voorhoudt dat “Je vanaf morgen gaat streven als organisatie naar meer tevredenheid bij je klanten!”. Opmerkelijk genoeg worden daarvan maar weinig medewerkers écht vrolijk. Sterker nog: als ze de zaal verlaten dan hoor je ergens iemand nog zeggen ‘wat een softie.’

M.a.w. in het laatste geval voegt het voor je volgers niets toe aan je populariteit, je bent zeker geen populist.

Nu, in de nadagen van zijn carrière & (bijna) aan het einde van zijn leven wil politicus en Deutsche BundesBank bestuurder Thilo Sarrazin dat blijkbaar wel zijn: populair. Sarrazin had een mooie, financiële carrière maar was, wellicht mede door die functie, het type grijze muis. Hij wist bij zijn volgers nauwelijks iets los te maken. Het was zelfs de vraag of hij überhaupt volgers had.

Sinds dit weekeinde is daarin drastisch verandering gekomen. Van Sarazzin’s hand verscheen gisteren Deutschland Schafft Sich Ab. Eenvoudig gezegd: een typisch voorbeeld van een populistisch boek dus dat het succesvol zou zijn, dat wist de uitgever op voorhand al. Direct na verschijnen is het boek dan ook een bestseller

Al in het weekeinde vielen de kranten over elkaar heen om n.a.v. de voorpublicatie het boek neer te sabelen. Gisteravond werd Sarazzin in de talkshow ‘Beckmann’ het vuur aan de schenen gelegd; een omstreden boek dus. Maar wel ééntje dat, zo bleek tijdens de show uit 1e peilingen, nu al ruim de 1/2 van de Duitse bevolking achter zich heeft. Sarazzin heeft als ‘leider’ zijn doel snel bereikt.

Overigens, misschien opmerkelijk maar dat is het ‘populistisch gezien’ niet: de meerderheid van die 1/2 kan het boek niet gelezen hebben…..

Over de inhoud van het boek & de positie van de auteur zal de komende dagen nog genoeg worden gepubliceerd, daaraan besteed ik hier geen aandacht. Voor dit moment & voor dit blog toont het nog eens aan dat het helemaal niet zo moeilijk is om mensen mee te krijgen & een ‘leider’ te willen zijn……

Lees ook de IiPinNl entry Medewerkers enthousiast maken voor hun organisatie.

Bookmark and Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *