Morgen is het 15 oktober: ‘Global Change’. Wat je als organisatie daarover dient te weten.

Wat begon als Occupy Wall Street is uitgegroeid tot de ’15 oktober beweging’ United for #Global Change & wordt er morgen in 951 steden, gevestigd in 82 landen, aandacht gevraagd voor solidariteit; waaronder dus ook #OccupyDenHaag@OccupyAmsterdam.

Dit alles ontstaat relatief snel zonder dat er echt sprake is van een Leider. Dat is dan toch een opmerkelijke prestatie, een sentiment geraakt wellicht. ‘Met dank aan de social media!‘ zeggen we dan. (nb; allerlei Occupy groepen ontstaan op Facebook, de leukste vind ik nog wel Carpool to #Occupy Wallstreet; over solidariteit gesproken 😉 )

De Global Change initiatiefnemers leggen voor hun solidariteitsactie een link met de Arabische Lente**. In een entry die vandaag verschijnt in het Harvard Blog leggen associate professors Hari Bapuji en Suhaib Riaz echter een verband met de 2011 Indian anti-corruption movement. Da’s op zijn zachtst gezegd een interessante vergelijking.

Beide professoren hebben ook nog tips voor organisaties die zich morgen aangesproken voelen.

Bapuji & Riaz over de overeenkomsten tussen OWS & de Indiaase anti-corruptie beweging: “The anti-corruption sentiment had been smoldering for decades until it burst into flame with the jailing last August of Anna Hazare, widely regarded as a trustworthy, honest, and humble social activist. Despite longstanding complaints about bribery and cronyism, the vehemence of the subsequent demonstrations took government officials and others by surprise.

In some respects, there are parallels with Occupy Wall Street: The U.S. movement draws its greatest media attention when protesters are arrested, and despite longstanding complaints about the financial industry’s role in the recession and worldwide downturn, industry leaders were blindsided by the tenacity of the demonstrators in lower Manhattan.”

Overigens, vandaag besloot de Gemeente New York niet over te gaan tot het schoonmaken van het ‘Occupy Park’. Verstandig want dat zou met het oog op ‘1015’ niet handig zijn geweest….. (zie Egypte e.a.)

Met hun ervaring uit India adviseren Bapuji & Riaz:

First, businesses need to address the protesters’ key points — that a very low percentage of Americans possess a disproportionately large slice of wealth and that there’s a high ratio of average CEO pay to average employee pay in the U.S., compared with other countries. This assertion that economic inequality is persistent and rising is on target, as both academics and unions have shown.” Over solidariteit dus. Wellicht dat de inkomens-/vermogensverschillen in de EU minder zijn dan in de VS (& dito het protest), dit dan ook om die reden afdoen als ‘een incident’ kan korte tijd later al blijken onverstandig te zijn.

Second, businesses should find ways of empathizing with protesters’ frustrations on points of genuine concern. This empathy could be expressed by individual business leaders (as Laurence Fink of BlackRock did) or by the business as a whole (as Ben & Jerry’s did). That should not, however, be a reason for other business leaders and businesses to remain on the sidelines of the conversation started by the protesters. (….)  Business leaders’ views will be better received if they are presented with humility.” Mee eens maar het zal voor veel ‘business leaders’ nog een uitdaging zijn: nederigheid tonen.

“Regardless of whether the protest movement sputters out or continues to acquire strength, the underlying economic inequality issues it points to are not likely to go away anytime soon. Businesses should therefore approach the events that are occurring in the streets outside their offices as a learning opportunity, with an eye on managing the growth of long-term anti-business sentiment in public discourse.” Een KANS inderdaad!

Zie deze ‘Global Change’ ontwikkeling als een KANS om je organisatie verder te brengen. De economische wereld wordt kleiner, wat ook zijn invloed heeft op culturele verschillen. Zo verwacht de Indiaase Overheid van ondernemingen dat zij minimaal 2% van hun resultaat besteden aan MVO (nb; veel Indiaase multinationals overstijgen dit % zo haalt TATA ruim 30%), wij kennen uitkeringen.

OK, voor het kunnen doen van die sociale uitkeringen word je als NL/EU organisatie ook doorbelast maar op de één of andere manier klinkt het Indiaase inclusive model beter, meer solidair, toch?)

Bron: Occupy Wall Street: What Businesses Need to Know

*VID: deze hoort bij de entry van 060111 & blijkt nu ‘opeens’ opmerkelijk actueel te zijn; Idee voor 2012 dan maar?

** De Arabische Lente kost inmiddels € 55 miljard…. Wat zou ‘Global Change’ gaan opleveren?

4 thoughts on “Morgen is het 15 oktober: ‘Global Change’. Wat je als organisatie daarover dient te weten.”

Deze week kreeg ik 5 boeken…. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] boek: ‘Onze grootste armoede is wellicht dat we onze rijkdom niet eerlijk kunnen verdelen’. Hoezo 15 oktober? Het boek gaat in op invloedrijke thema’s als globalisering en technologie, thema’s die […]

De Eurocrisis versterkt ‘Occupy’ met de dag! – Globalisatie – ManagementSite.nl 8 jaar ago

[…] ‘Global Change’. Wat je als organisatie daarover dient te weten. […]

ManagementSite.nl: De Eurocrisis versterkt ‘Occupy’ met de dag! | HAANTJES GEDRAG 8 jaar ago

[…] ‘Global Change’. Wat je als organisatie daarover dient te weten. […]

Waarom iedere organisatie dient te digitaliseren….. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] Morgen is het 15 oktober: ‘Global Change’. Wat je als organisatie daarover dient te wete… […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *