Bespaar 300 mensuren! Recensie door Jaap Peters

De tsunami aan managementboeken is nog nauwelijks bij te benen. Zoveel boeken dat je door de bomen het woud niet meer ziet. Kennelijk valt er nog heel veel te verbeteren in onze organisaties. En dat blijft ook zo, een organisatie is nooit af. Op zich overigens best boeiend je te realiseren dat de Aarde zonder mensen heel goed de boel op orde kon houden door zelforganisatie, maar sinds er mensen zijn - verhoudingsgewijs nog niet eens zo heel lang overigens – moet er heel veel worden ‘gemanaged’.

Kennelijk gaat niets meer vanzelf als je het gedachteconstruct ‘de organisatie’ toevoegt. De eerste fabriek was in het Verenigd Koninkrijk zo rond 1720, weten we. Hoe paradoxaal is het dan als iemand (in dit geval Emmy Soplantila en Koos Groenewoud) de moeite neemt door al die boeken heen te worstelen en daar een handleiding bij schrijven. Dus nog een boek extra! Een soort catalogus/wegwijzer om het kaf van het koren te scheiden.
Een groene (!) wegwijzer van nog geen 200 pagina. En welke kant wijzen de schrijvers de lezer de weg? Daar wijden de beide auteurs ieder een eigen hoofdstuk aan: ‘de kijk van’. Duidelijk is dat beiden een auteurs een voorkeur hebben voor ‘een andere kijk op leiderschap’. Althans die kant staan de wegwijzers op. Het boek kent 14 ‘hoofdstukken’ en binnen die hoofdstukken krijg je de meest relevante namen en titels (trends, thema’s, modellen, stromingen, organisaties, bestuurders/oprichters, auteurs en hun boeken). Het zijn wel Chinese rijtjes: ineens zit je in het hoofdstuk ‘Lichte Kost’.

Zoem je wat dieper in op een hoofdstuk, wat gebeurt er dan? Bijvoorbeeld Hoofdstuk B: ‘Bedrijven en organisaties die aan de slag zijn gegaan I de Trendsetters’, dan kom je bij: de slimste bedrijven van NL, vervolgens bij de oprichters en de auteurs die daarover schrijven. En kom je bijvoorbeeld bij een oprichter of een auteur dan staan er nog doorwijzingen buiten het boek (YouTube, een website). Een ander hoofdstuk (H) heet Visionairs I Koplopers I Trensetters dan kom je bijvoorbeeld bij Tony Hsieh (van schoenen en kledingreus Zappos) die werkelijk alles doet om de klant tevreden te houden, maar niets weet van schoenen en kleding.

Dit boek is een soort ‘zak van Sinterklaas’ op weg naar 5 december met allemaal cadeautjes die de moeite waard zijn, maar je moet ze nog steeds zelf uitpakken om er wat mee te kunnen doen. En dat was precies de bedoeling van Emmy en Koos. Er is hoe dan ook een goede voorselectie gemaakt. Het scheelt je overigens geen 300 uur, het geeft je een ander leven als je met die opgedane kennis daadwerkelijk wat doet.

Jaap Peters, Zwammerdam 9 november 2020

Het boek inkijken of bestellen? https://essentialconnection.nl/aanbod

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>