Hoe ga je om met sollicitanten. Over HRM-ers die het niet begrijpen, de NVP sollicitatiecode, grote imagoschade, schadeclaims van miljoenen, gemiste omzet, 180.00.000 USD verdampte beurswaarde en UNILEVER die het wel begrijpt…..

In ons boek “Authentieke leiders, ECHTE leiders ” schreef ik als eerste aanbeveling: Ga zorgvuldig om met je mensen, klanten en leveranciers

Toen ik als 21-jarige begon bij de AC Restaurants (de Alberts Corners en Wimpy) bleek dat deze zinsnede onderdeel was van de grondslagen van het beleid bij Albert Heijn. Ik geloof er heilig in, ook al omdat ik zelf alle drie de rollen heb vervuld. Dat heeft me nog meer stil doen staan bij het belang van deze zin. Zo kan het voorkomen dat je iemand ontslaat, die je later in je loopbaan weer tegenkomt, waarbij het zelfs niet uitgesloten is dat hij/zij dan de positie heeft om je een opdracht te gunnen of te beslissen over jouw loopbaan.

Zelf heb ik het meegemaakt, dat ik als ondernemer contact zocht met - of mijn diensten aanbood aan - een aanbieder waar ik vervolgens geen enkele reactie van kreeg. Echter, toen ik zelf een prachtige opdracht had binnen gehaald bij een grote en naambekende speler, waardoor ik in de positie verkeerde om opdrachten te gunnen, was ik plotseling weer populair…

Ik moest even aan deze aanbeveling denken toen ik een LinkedIn post onder ogen kreeg over de wijze waarop bedrijven en organisaties omgaan met sollicitanten. Onbegrijpelijk dat veel HRM-ers zich wel als Business partner zien, maar niet professioneel omgaan met externe relaties in dit geval sollicitanten.

Als de afdeling HRM niet zorgvuldig omgaat met sollicitanten, is dat natuurlijk van grote invloed op de perceptie van de afgewezen kandidaat en kan er toe leiden dat het nooit meer goed komt tussen die persoon het betreffende bedrijf of organisatie. Dan gaat het niet alleen over het imago. (Een onderzoek uit de vorige heeft bewezen dat iemand zijn of haar negatieve ervaringen met gemiddeld 13 personen deelt, nu kan het delen van een negatieve ervaring op social media het honderd- of zelf duizendvoudige bereik hebben). In 1 geval bedroeg de schade 180.000.000 US$. Zie: http://www.beunited.nl/beunited-media/column/entry/een-keten-is-net-zo-sterk-als-de-zwakste-schakel

Ik kan mij ook voorstellen dat de afgewezen kandidaat de rest van zijn of haar leven nooit meer een product of dienst van het betreffende bedrijf of organisatie afneemt. In veel gevallen zal dat ook gelden voor mensen uit zijn of haar netwerk.

Op de laatste pagina van mijn GREENpaper http://goo.gl/wAZdc4), geef ik een mooi voorbeeld van de professionele aanpak van Unilever. Het gaat over het afwijzen van sollicitanten voor de functie van vertegenwoordiger. Veel sollicitanten waren koks. Als die door de afwijzing een slecht gevoel zouden krijgen waardoor ze alle Knorr producten uit de keuken zouden verbannen en overstappen op producten van de concurrent, dan zou dit niet bijdragen aan de verkoopcijfers en aan het imago van Unilever…

Ik vind dat alle sollicitanten recht hebben op een professionele behandeling en adviseer daarom met klem de NVP Sollicitatiecode te gebruiken! Voor uw gemak: http://nvp-plaza.nl/sollicitatiecode

Ik wens u veel werkplezier bij het correct en professioneel behandelen van de sollicitaties. Je krijgt immers maar 1 keer de kans op het maken van een eerste indruk!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>