FACEBOOK BANK: je betalingsverkeer maar dan anders, disruptief….

Terwijl de gevestigde bankenorde zich richt op hoger opgeleide medewerkers inzetbaar voor zware adviesfuncties, richt FACEBOOK zich op je betalingsverkeer via je sociale netwerk; tijden veranderen.

FACEBOOK heeft deze week bij de Centrale Bank van Ierland een licentie aangevraagd voor ‘e-money transfer’. De verwachting is dat deze licentie binnen enkele weken zal worden afgegeven waarna FACEBOOK toegang krijgt tot het betalingsverkeer van de EU.

Opnieuw komt de verandering, de disruptie binnen een bedrijfstak van buiten de gevestigde orde. Zo zagen we eerder de door whizzkids bedachte 3DPrinter, een apparaat dat een scala aan productie- en ontwikkelmogelijkheden op z’n kop zet (NB; van een eenvoudig hangertje via een hamburger tot je nieuwe schedel), en komt de autonome auto van GOOGLE. Nu is daar FACEBOOK Bank voor je betalingsverkeer en binnenkort zéér waarschijnlijk ook voor je hypotheek, je belegging.

Een hele slimme zet van Mark Zuckerberg c.s. FACEBOOK heeft nu al (beperkt) toegang tot het betalingsverkeer in de VS: apps, games e.d. kunnen binnen het netwerk worden voldaan m.b.v. FACEBOOK CREDITS. Dit leverde FACEBOOK vorig jaar een omzet op van $ 2,1 miljard. Na de VS & de EU volgt voor FACEBOOK ongetwijfeld de rest van de wereld. Analyst GARTNER heeft begroot dat in 2017 450 miljoen wereldburgers gebruik maken van mobiele betalingen voor een bedrag van $ 721 miljard! Opmerkelijk dat de financiële dienstverlening deze kansen aan zich voorbij lijkt te zien gaan….

FACEBOOK Bank is nl. niet de 1e disruptor die in deze markt interesse toont. Zo kennen we PAYPAL en heeft GOOGLE z’n GOOGLE WALLET app. (NB; BitCoin blijft hierbij nog een buitenbeentje). Duidelijk wordt nu ook waarop FACEBOOK WHATSAPP overnam voor $ 19 miljard. (toch?) Met e-money in het vooruitzicht een hele logisch, Strategische stap.

Opnieuw opmerkelijk, maar niet binnen de theorie van de disruptie, is dat de ideeën voor e-money door de disruptors gegenereerd zijn uit de banksector zelf. Een aansprekend voorbeeld voor mobiele betalingen is het in Kenya gehanteerde betaalsysteem M-PESA (‘M for mobile, pesa is Swahili for money’). Het systeem is ongekend succesvol. Door het gebrek aan lokale bankkantoren (NB: komt je dat nu al bekend voor?) maakt 3/4 van de Keyniaanse bevolking gebruik van M-PESA. Zo bewoog in 2012 1/3e van Keynia’s Bruto Nationale Product zich in de ‘e-mosfeer’. OK, wij kennen sinds deze week het contactloos betalen, toch is het onduidelijk waarom de in NL, in de EU gevestigde bankenorde niets geleerd lijkt te hebben van een opkomend (NB; ook al disruptief?) land als Kenya…..

Terwijl dit zich allemaal afspeelt rondom de banken, komen de banken zelf deze week met de ‘Strategie’ om hoger opgeleide mensen in dienst te nemen. De bedoeling is dat deze m/v zich storten op de ‘Zware Adviesfuncties’! Mooi, maar de vraag is wat er nog te adviseren valt als veruit de meeste kennis nu al beschikbaar is binnen de, je raadt het al, sociale netwerken? Verbazingwekkend: Bank heeft echt niet in de gaten dat Tijden zijn Veranderd….. en dat schreef ik 2010. 😮

Overigens, binnen de disruptieve technologieën zal er altijd ruimte zijn voor de gevestigde orde: – zo zal er altijd maakindustrie zijn, – zullen er op de snelweg, tussen schone autonome auto’s door, altijd benzineslurpende en bestuurde HUMMERS rijden en zo zal er in zo’n zelfde niche altijd ruimte zijn voor een persoonlijke bank. Alleen impliceert een niche vaak dat de afnemer daarvoor meer betaalt & dus meer verwacht.

Toch jammer, want ik was nu nét gewend aan mijn MyOrder app, veranderen betekent loslaten……

*VID: overigens, wie deed de aanzet voor M-PESA? VODAFONE, m.b.v. bank-klantervaringen…..

3 thoughts on “FACEBOOK BANK: je betalingsverkeer maar dan anders, disruptief….”

Ben Verleg 6 jaar ago

De bankensector ziet het verzorgen van het betalingsverkeer als een kostenpost en niet als een kans.

Tony de Bree 6 jaar ago

Willem, goede column. De realiteit is nog triester dan dat je vertelde in 2010. In 2001 promoveerde ik in de bedrijfskunde (ik werkte toen bij Corporate IT Strategy van ABN Amro) op de ondergang van grootbanken waaronder ABN Amro en ING onder invloed van de impact van ICT op hun organisaties en hun business modellen. In de digitale strategie-analyse nam ik toen al nieuwe toetreders mee waaronder Bol.com (toen nog eigendom van Bertelsman), Amzone.com en Intuit.

Ik voorspelde toen 2 dingen: de grootbanken (waaronder ook Fortis en Barclays) zouden de payments-business van consumenten via het Internet kwijtraken maar wat nog veel belangrijker was, men zou het contact met de klant via Internet door digitale, online disintermediatie grotendeels verliezen. Dat is exact wat nu aan het gebeuren is met Google, Facebook, Apple en de telco’s via mobiel.

Zie ook: https://www.adformatie.nl/blog/nederlandse-banken-dreigen-inkomsten-uit-mobiel-betalen-kwijt-te-raken

Vg
Tony
Twitter: @dagboekbankier

Willem Scheepers 6 jaar ago

Ben, Tony: (toch) mooie aanvullingen; thanx!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *