Ideeën zijn nodig om de CRISIS te bestrijden.

"Een CRISIS ontstaat als we zijn vastgelopen, als we niet meer in staat zijn om tot (nieuwe) ideeën c.q. innovaties te komen." Dit zou zo maar een stelling kunnen zijn, 1-tje die zeker door veel mensen wordt verdedigd.

Toch was in 2003 Prof. Kimberly D. Elsbach een andere mening toegedaan: er is juist geen tekort aan ideeën! Zij schreef dat jaar in de Harvard Business Review: "Coming up with creative ideas is easy; selling them to strangers is hard. All too often entrepreneurs, sales executives and marketing managers go to great lengths to show how their new business plans or creative concepts are practical and high margin - only to be rejected by corporate decision makers who don't seem to understand the real value of ideas." Hoe herkenbaar. ;-)

Het zou dus ook zo maar kunnen dat er binnen uw organisatie ook al allerlei ideeënmakers rondlopen!! Maar waaraan herkent u die dan? Daarvoor verschijnt er juist deze maand een artikel.

Handig, toch, al die tips & ideeën. :-)

"Helaas sluiten we dit jaar af met een kredietcrisis. Boze tongen beweren dat deze mede is veroorzaakt door het ongebreideld drukken van papiergeld; monopolygeld dat op geen enkele manier wordt gedekt door iets waardevols in de werkelijkheid.  
Aan het drukken van papier heb ik als uitgever geen principiële bezwaren, maar het moet natuurlijk wel waarde hebben. Als alternatief voor de historische goudstandaard zou ik daarom de ideeënstandaard willen voorstellen - laten we de crisis in 2009 niet bezweren met nog meer geld, maar met goede ideeën." Dat schrijft uitgever Geerhard Bolte aan zijn relaties, als Einde Jaars Wens. Het bijgaande 'Ideebiljet' kunt u dan ook inwisselen bij zijn uitgeverij, Haystack.

Kom ik terug op mijn vraag: zijn er nu geen creatieve c.q. nieuwe ideeën of komen ze 'gewoon' niet boven het maaiveld uit. Dat laatste is dus heel goed mogelijk. Ook ik kom voldoende mensen tegen die (nog net niet) barsten van de ideeën maar zichzelf afvragen 'Hoe krijg ik ze verkocht?' & Dan 'verkocht' vaak nog niet eens letterlijk maar figuurlijk, 'verkocht krijgen' zoals onder de aandacht brengen van 'de Baas'? Een lastige klus.

In haar artikel 'How to Pitch a Brilliant Idea', verdedigt Elsbach de stelling dat de 'afnemer' een vooringenomen beeld heeft over de ideeënleverancier. Zoiets als de bakker die zaterdagochtend in zijn bakkerszaak tegen u vertelt 'Ik informeer u al vast dat ik vanaf volgende week ook elektrische auto's ga verkopen. Dat doe ik als 1 van de eersten in ons land!'.

Innovatief & een prima idee van uw bakker, dat zeker, maar koopt u volgende week zaterdag ook zo'n auto bij uw bakker? 'Schoenmaker blijf bij je leest', denkt u ongetwijfeld & zo geldt dat ook voor de beeldvorming over veel ideeënmakers.

Elsbach: "Before you even know it, the stranger across the desk has decided what kind of person you are. Knowing how you'll be stereotyped allows you to play to - and control - the other guy's expectations." Kijk da's een interessant idee: heb een idee & anticipeer op dat wat de ontvanger van u verwacht. Die communicatie skills kun je ontwikkelen of je laat je er bij helpen.

OK, da's de ene kant van de medaille nu de andere: hoe herkent u al die innovatieve ideeënmakers in uw organisatie?

Deze maand verschijnt (ook & alweer) in HBR het artikel 'Finding and Grooming Breakthrough Innovators'. Schrijvers Cohn, Katzenbach & Vlak merken op: "The best innovators have very strong cognitive abilities, including excellent analytic skills. They zero in on the most important points and waste no time on peripheral issues. This is significant, given the sheer quantity of data, ideas, and often conflicting customer preferences that they (and all other high-potential managers) must face. Once they have isolated the key factors, they can quickly see how all the pieces might fit together in an integrated whole. They have the ability to think strategically even in highly ambiguous situations."

Ongetwijfeld lopen ze ook bij u rond, deze whizzz kidzzz. U zag hen alleen nog niet. Wat zijn nu hun karateristieken, hun competenties en/of hun gedragskenmerken:

  • First, they never rest on their laurels.
  • Second, potential innovators are ridiculously socially aware of their surroundings at all times.
  • Innovators are (when approached) persuasive and often charming.
  • There is, of course, a certain tension between an innovator's independent mind and his or her social involvement with colleagues, but the ability to seamlessly shift between isolation and a larger group is essential.
  • In most large organizations, the future innovators are hidden from senior management and deeply embedded in line jobs. You need to seek them out and at least temporarily disengage them from their daily duties. There are various ways to achieve this, but it takes time.

Dit kan één van uw 1e ideeën, één van uw 1e Actie's zijn in 2009: de jacht naar uw ideeënmakers!! Succes. & Vindt u hen nu helaas niet, dan kunt u altijd nog zelf met ideeën komen! ;-)

Hier is al wat inspiratie voor u 'My Idea of Heaven', altijd fijn na een CRISIS.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>