Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen levert je Succes (en zelfs Geld) op.

'Doe dat nu niet Joop, al die randverschijnselen. Concentreer je maar op je kernactiviteit: voetbal! Daar ben je voor aangesteld en dat levert je uiteindelijk veel meer op.' Woorden van die strekking zei analyticus Johan Dersen woensdagavond tegen FC Twente voorzitter Joop Munsterman in de uitzending van Pauw & Witteman.

Munsterman vertelde zojuist met veel enthousiasme over dat wat zijn club allemaal doet aan ondersteuning van de lokale gemeenschap. Dat varieert van teamspelers die op bezoek gaan bij gezinnen om hen te wijzen op de integratie van de ouders c.q. het overdadig lichaamsgewicht van jongeren tot het beschikbaar houden van een speciale skybox geschikt voor terminale patiënten. Het zijn supporters die zo kort voor hun overlijden nog 1x een bezoek willen brengen aan een wedstrijd van hun kluppie. Dat kan, bij FCTwente.

Derksen twijfelt dat dit iets toevoegt aan de essentie van de onderneming FCTwente. Ik ben het daarmee niet eens. Voor mij heeft deze wijze van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen juist bijgedragen aan het succes dat FCTwente dit voetbalseizoen behaalt: voorronde Champions League. (Een) knappe prestatie(s) voor een provinciaal kluppie & 1-tje die hen ook nog eens geen windeieren gaat leggen.

Nu is FCTwente natuurlijk niet de enige professionele voetbalclub die meer doet voor de supporters/lokale omgeving. (ook) Spelers van andere clubs brengen rond Sinterklaas bezoek aan ziekenhuizen en kinderopvangtehuizen. Er zijn zelfs clubs die naast hun stadion een begraafplaats inrichten voor de supporters die het tijdelijke met het eeuwige verruilden; hoever kun/wil je gaan?

Wat wel opmerkelijk is bij Munsterman c.s. dat is dat zij in de contracten met hun spelers expliciet deze maatschappelijk (verantwoorde) rol hebben opgenomen. In de overeenkomst staat dus vastgelegd dat de speler zich, naast zijn beroepsmatige activiteiten op het veld, ook inzet voor andere activiteiten. Activiteiten die (veel) verder gaan dan het na de (zelfs verloren) wedstrijd opdraven in het sponsor home, het doorknippen van linten c.q. het lopen op de catwalk. Nee FCTwente verplicht haar werknemers om ook een maatschappelijke rol te spelen. Opmerkelijk, dus.

MVO of Corporate Social Responsibility levert Resultaat op, da's inmiddels al voldoende bewezen. Wat je daarbij wel dient te doen is dat het dan ook met overgave gebeurt, dat je organisatie niet MVO-t als window dressing maar dat je jezelf er ook écht aan Committeert!

'An increasing number of employers view Corporate Social Responsibility as key to long term success.' meldt het Investors in People Model. Dit geldt hier dan m.n. voor Britse organisaties, in ons land zal het uiteindelijk toch niet veel anders zijn (hoop ik).

& Is het dan misschien toch minder van belang voor de werkgever, MVO, dan toch op zijn minst wél voor de werknemer: meer & meer laten onderzoeken zien dat, m.n. de jongere, werknemers op zoek zijn naar 'zingeving' bij de werkgever van hun keuze. Die zingeving zou je 'zo maar' een extra stimulans kunnen geven.

Een stimulans die je Boven je zelf uit laat stijgen, zelfs boven concurrenten als AJAX & PSV........

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

De (financiële) Voordelen van MVO, kort.
[...] ik hier zeggen dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen niet interessant [...]
Talent Management: Bend it Like Afellay
[...] Sneijders hun talenten nog verder ontwikkelen. Helaas voor onze lokale teams: een PSV & een FC Twente komen vervolgens niet veel verder dan een 1/4 finale in de Europa League. Veel meer zal er voor NL. [...]