Nieuw Business Model, het Vaticaan ging u voor.

nu uw organisatie nog!

Eén van de oudste CEO’s (nb; 81) van één van de oudste organisaties (nb; bijna 2.000 jr.) ter wereld heeft de nieuwe media geïmplementeerd in het business model van zijn organisatie. Daarmee ligt hij ver voor op veruit de meeste andere organisaties.

Nu zijn in het Westen (nagenoeg) alle organisaties te vinden op het Wonderlijke Wereld Wijde Web. Echter, de meesten van hen beschikken sec. over een ‘stille’ webpagina. OK, met daarop contact gegevens zoals het telefoonnummer (nb; ‘dan weet u ons te bereiken’), maar voor het overige gebeurt er daar weinig. 

In diezelfde tijd geeft The Holy See ofwel Het Vaticaan  o.l.v. Benedictus XVI, YouTube een rol in de wijze waarop ‘de klant’ wordt benaderd. Compliment.

& Dit Vatican’s Channel ziet er nog goed uit ook! Iets voor u?

Al geruime tijd verbaas ik mezelf er niet(!) meer over dat ik ‘mijn’ MBA & post-doc studenten (nb; mannen en vrouwen, 30+ en hoger, in minimaal middenkader functies) verras als ik spreek over termen als RSS feeds, Vloggen, Podcasts, de  leerzame traffic op je site die je achterhaalt met Google Analytics, de info die je krijgt met Google Trends, het nut van het in stand houden van een eigen klantenforum zoals MacRumors, Windows Live & MSN niet zien als bedreigingen maar als Kansen etc.etc. & Ik geef niet eens ICT lessen maar ‘saaie’ 😉 zaken zoals SHRM & VeranderingsManagement.

Over het algemeen reageert men met verbazing & weet men niet of hun organisatie van i.d. gebruik maakt. Da’s jammer want door hard- & software optimaal te implementeren in ons, kleine organisatie, business model besparen we aanzienlijke investeringen. (nb; zo beschikken wij niet over p.a.’s maar doen we het allemaal zelf. 😮 M.b.v. onze pda’s; is bijna hetzelfde 😉 ) Vaak is het handiger dat je mij een mail stuurt dan een telefoontje geeft & hoe dat kan …….

Wat ik nu zie dat is een 2-deling:

  • Organisaties die nieuwe media, nieuwe ICT mogelijkheden een essentieel onderdeel hebben gemaakt van hun business model.
  • Organisaties die dit niet doen, om welke reden dan ook.

Op zich is zo’n 2-deling niet zo erg want ook hier geldt: je krijgt de klanten die je verdient! & Er zijn nog meer dan genoeg klanten die geen idee hebben wat de Nieuwe Media hen allemaal kunnen bieden. Klein voorbeeld: zo hebben wij, van het Management Site Netwerk, een Kennisbank met een schat aan waardevolle & GRATIS(!) informatie. Toch merk ik dat er nog steeds partijen zijn die het WWW zien als de Grote Boze Wolf en elders voor iets betalen wat hier GRATIS is….. ‘Het kan verkeren’.

Kortom: voordat u nu met uw organisatie The Holy See schterna gaat, is het verstandig om eerst eens de mening te peilen van uw klanten: het kan zo maar zijn dat die héél tevreden zijn dat ze uw (gigantische?) telefoonteam kunnen bereiken na ’20 wachten. & Why Change a Winning Team?

Overigens, m.n. in de weekends is het team van The Holy See ook nog eens persoonlijk benaderbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *