VEDIOR/RANDSTAD of: Semper Fidelis.

Semper Fidelis of Semper Fi, 'Always Be Faitfull': 'Perhaps the most powerful example of a Strategic Vision is the Marine Corps motto, Semper Fidelis, and its emblem, the eagle, globe and anchor—a shared sense of identity subtly expressed and collectively honored. It is unlikely that Marines waste much time agonizing about their identity or looking externally for advice on how to present their service's image to others.'  (US Navel Institute 2000)

Op zoek naar het Strategisch Motief achter de overname van VEDIOR door RANDSTAD, keek ik eerst maar eens naar de Visie van RANDSTAD: hoe zien zij de nabije toekomst voor hun organisatie? & Dat viel me toch tegen. RANDSTAD's beschrijving van haar Visie is zó uitgebreid dat het niet direct duidelijk is of de overname van VEDIOR ook past binnen de Strategie.

Toch kun je niet zeggen dat er bij deze overname sprake is van een hick-up of emotionele beslissing, waarschijnlijker is dat er hier 'slechts' sprake is van het aloude begripsmisverstand tussen een MISSIE en een VISIE. Overigens, ook bij het Marine Corps is dat onderscheid onvoldoende duidelijk hoewel het indirecte gebruik van het woord Always helpt....

"Vision: A picture of a desired future state that is sufficiently appealing and compelling to drive change forward : The 'Where we want to be'."

"Mission: The purpose of the organisation : The 'What we want to achieve'."

Wellicht is dit nog de meest heldere beschrijving van beide begrippen. De bron, the Stairway Consultancy, geeft ook enkele voorbeelden voor Visies die hieraan voldoen. Visies die bij voorkeur ook nog eens Kort & Krachtig zijn:

  • Bill Gate's vision for Microsoft is of a computer in every home.

Bij PHILIPS lezen we:  "Onze visie: In een wereld waarin technologie elk aspect van het dagelijks leven raakt, wil Philips een toonaangevende leverancier zijn van oplossingen op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en technologie, en uitgroeien tot de meeste gewaardeerde onderneming in zijn bedrijfstak."

Bij TOMTOM staat op hun site niets vermeld over een Visie.

Bij SHELL lopen Objectives en Vision door elkaar, toch kunnen we er een Visie uithalen: "We believe that oil and gas will be integral to the global energy needs for economic development for many decades to come. Our role is to ensure that we extract and deliver them profitably and in environmentally and socially responsible ways."

IKEA: "To create a better everyday life for the many people."

Voldoen ze aan 'het' begrip? Niet altijd.

& RANDSTAD, tja die hebben wel een héél uitgebreide beschrijving van hun Visie, 1 waarmee je dus alle kanten uit kunt, waarin bijv. ook een overname van VEDIOR past &: een Visie die dus altijd Goed is (mmmm.) Overigens, bij VEDIOR vinden we geen Visie waarin staat dat ze overgenomen willen worden. ;-)

Gaan we nog even verder. Andere voorbeelden die Stairway geeft zijn:

  • Healthcare organization: 'Taking care of the life in our hands'
  • Up market hotel chain: 'Discovery'
  • Entertainment group: 'Dream, Believe, Dare, Do'
  • Financial services organization: 'To be the first choice for customers and  clleagues'
  • Card manufacturer and retailer: 'To enrich people's lives, help them express their feelings, celebrate occasions and enhance their relationships'
  • Logistics company: 'People, Customers, Profits'

Gisteren hoorde ik er nog zo 1: 'Within 2 years we want to be the first one-stop-&-go deliverer in our industry.' Deze is afkomstig van een Nederlandse organisatie. Een manager reageerde een beetje steels: 'Maar ik denk niet dat we dat halen....'

& Dat is precies de goede opmerking van een manager, van een medewerker!! Dit is de lakmoesproef voor een Visie: 'Leuk, maar ik denk niet dat we 'm halen.'

Je wilt het wel, die Visie halen, sterker nog je vindt 'm prachtig: die Visie van Jouw Organisatie! 'Maar het is op deze manier allemaal wel errug ambitieus.' Fijn! Dat hoort ook zo: Je schept een toekomstbeeld waarvan het nog maar de vraag is dat je het haalt maar je hebt er tenminste 1, zo'n gericht & ambitieus, liefst uniek, toekomstbeeld!'

Een aansprekelijke Visie, 1 waaraan de organisatie zich committeert, kan mensen aan je Binden & Boeien! (nb: juist die kracht van een Visie wordt wel eens onderschat)

De ultieme status die een Visie kan bereiken is dat je stakeholders de Visie, jouw Visie tatoeëren op hun lichaam! Maar wellicht is die status (toch) alleen maar weggelegd voor het Semper Fidelis van The Marines. Jammer.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>