Vermoordt de Visie!

‘Kus de Visie Wakker’ is een succesvol boek. Mij is dat nog wat te vrijblijvend: ‘een Visie die een sluimerend bestaan leidt en dan uiteindelijk toch nog op tijd door de Top Man i.c. ‘Knappe Prins’ wordt wakker gekust’. Dat kan beter.

Daarom, het is tijd voor de Boze WolfVisies worden Vermoord!! Sleeping Beauty by the name of Vision gaat er aan!

Nu ben ik niet zo zeer zelf van plan om de ‘moorddadige’ uit te hangen. Maar dat hoeft ook niet want dat doet menig (Top) Manager zelf al…….

‘Visieontwikkeling, dat is een stel kerels die naar een of ander motel gaan, hun jassen uittrekken en hun dassen afdoen, die een paar hoogdravende zinnen op papier zetten om vervolgens weer terug te keren naar business as usual.’. dit komt uit de mond van een manager bij General Motors, aldus ‘Kus de Visie Wakker’. Ik kan me voorstellen dat het er zo bij de meeste organisaties aan toe gaat. Maar dat dan die Visie inslaapt & vervolgens wakker dient te worden gekust om de boel op te schudden, dat gaat er bij mij niet in.

Het lijkt er meer op dat Visies worden vermoord, door diezelfde managers!

Hoe komt een manager zo ver? Hoe vermoordt hij (‘zij’ ook) de Visie? Nu, daarvoor zijn er verschillende redenen:

  •  Over de Visie die ontwikkeld is door het Top Management wordt er binnen de organisatie niemand geconsulteerd, daardoor voelt ook niemand binnen de organisatie (buiten het Top Management) zich betrokken bij of gecommitteerd aan de Visie.
  • Een Visie voorzien van ‘inzichten’ die zo ver van de (dagelijkse) realiteit staan dat iedere geloofwaardigheid ver te zoeken is.
  • Te veel vertrouwen op het succes van de obligate Visie bijeenkomst met de medewerkers en de evenzo obligate glossy brochures waarin de Visie wordt gepropagandeerd. (nb; ‘Begrijpen ze het nu nog niet?’)
  • Een Management dat vervolgens niet zelf het nieuwe & gewenste gedrag laat zien. Not Walking the Talk.
  • Toestaan dat ‘supersterren’ of ‘vriendjes van de baas’ gedrag mogen blijven vertonen dat niet congruent is aan de nieuwe Visie.

Hoe het dan wel kan, hoe we de Visie tot Leven kunnen wekken (nb; d.i. ‘iets’ meer dan simpel wakker kussen): 

“Vision – Where the organisation wants to be in the long-term and what you want people and customers to say
An organisation’s vision should describe in qualitative terms how the organisation will look and feel in the future. 

Wide involvement is advised when establishing the vision statement as it provides a common focus for all: the vision expresses what management want the organisation to be like.  This needs to be a shared concept to have any worth.” (bron: IiPUK.) Simpel, toch.

& Wie van u is er nu nog Bang voor de Grote Boze Visie Dodende Wolf?? (zing maar mee)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *