Waarom iedere organisatie dient te digitaliseren….. The Digital Manifesto

Het dit weekeinde afgesloten World Economic Forum leverde enkele interessante rapporten op, een aantal daarvan vind je terug op de WEF-site maar sommige helaas niet. Zo’n rapport dat ontbreekt & dat feitelijk in dat overzicht niet had mogen ontbreken is The Digital Manifesto.

“We are still only at the beginning of realizing the potential of the Internet. To compete, companies need to strengthen what we call their digital balance sheets by building their digital assets and reining in their digital liabilities to create digital advantage.” Lezen we in dit rapport opgemaakt door onderzoekers van Boston Consulting Group.

“The G-20’s Internet Economy Is Set to Reach $4.2 Trillion by 2016—Up from $2.3 Trillion in 2010—As Nearly Half the World’s Population Become Web Users.” & Die ENORME kans om digitaal zaken te kunnen doen, wil jij met jouw organisatie ook niet missen, toch?

Eerder al voorspelde BCG de kansen voor e-commerce op de Chinese markt: een potentiële omzet van 232 biljoen in 2015. Voor dit WEF onderzoek hebben zij het potentieel uitgebreid & hoe!

De potentiële e-commerce omzet is gebaseerd op de volgende, ingrijpende veranderingen in het gebruik en de essentie van het internet c.q. multimedia:

  • “From a Luxury to an Ordinary Good. Twenty years ago, at the Internet’s commercial birth, its use was restricted to the relatively wealthy. Today it is almost everywhere, with half the G-20’s population expected to use the Internet by 2016.
  • From Developed to Emerging Markets. By 2016, nearly 70 percent of the Internet users in the G-20 will be from emerging markets, up from 56 percent in 2010. China will have nearly 800 million Internet users—about the same number as France, Germany, India, Japan, the U.K., and the U.S. combined. The contribution of emerging markets to the G-20’s Internet economy will grow from less than one-quarter in 2010 to more than one-third in 2016.
  • From PC to Mobile. By 2016, mobile devices—increasingly, smart phones—will account for about 80 percent of all broadband connections in the G-20 nations.
  • From Passive to Participatory. Social media are changing global communication patterns. Countries such as Argentina, Brazil, Indonesia, and Mexico are going straight to social*, with more than 90 percent of Internet users engaged in social media. In these countries, social media are used more extensively than in developed markets in the creation and sharing of content.”

*Decennia terug wist mijn zwager vanuit Tokyo (al) te melden dat Aziaten nooit kennis zouden maken met de videoband (althans anderen dan degenen die deze band assembleerden) of met de vaste huistelefoon. Aziatische consumenten gingen direct over op de brandbare schijf en van de telefoon in het dorpshuis naar de mobi. Wij staan (stonden?) aan de vooravond van veel ontwikkelingen, die evolutionaire stappen worden in andere markten direct overgeslagen, zo ook nu.

IBM voorspelt dat er in 2015 1 triljoen (multimedia) apparaten zijn verbonden met het internet (nb; je thermostaat bijv, maar ook je koelkast en je koffiezetapparaat….). Het internet is dan ook ‘vernieuwd’ en dat Nieuwe Internet kent de volgende karakteristieken:

  • Het zwaartepunt verandert van de zgn. ontwikkelde markten naar de (onder)ontwikkelde markten.
  • Het is nu het Internet van & voor Alles (zie hiervoor IBM)
  • Het gaat over ecosystemen.
  • Het genereert een geweldige economische waarde.
  • Het is onderdeel van het dagelijkse leven.
  • Een nieuwe generatie is opgegroeid met het internet & met multimedia (zie o.m. de Arabische Lente), dat laten zij niet meer los.

Een Internet met commerciële kansen dus, mooi voorbeeld daarvan is TESCO HOME PLUS in Zuid Korea; zie VID. Dat deze multimediale supermarkt in Zuid-Korea zo’n succes is, is niet verbazingwekkend als je in het rapport leest dat dit land tot de zgn. Natives behoort: de landen met de grootste internet-dichtheid i.c.m. een hoog Bruto Nationaal Product. (nb; NL. behoort ook tot de natives…..).

Ergo: Weg met de ‘crisis’ & Grijp je Digitale Kans!

Bron: The Connected World: The Digital Manifesto: How Companies and Countries Can Win in the Digital Economy.

========================

040512

JUMBO’s CEO Frits van Eerd is door de lezers van MT verkozen tot Neerland’s No1 Bestuurder 2012! Da’s mooi. In het interview met hem legt Van Eerd uit dat het ‘Service Profit Chain’ principe ook voor JUMBO van cruciaal belang is; ook mooi.

Maar wat het interview het meest opmerkelijk maakt dat is dat Van Eerd zich, nadat hij zojuist opnieuw honderden (C1000) winkels aan zijn arsenaal toevoegde, bewust is van het feit dat de volgende uitdaging in het internet wordt gevonden en dat Van Eerd het warm krijgt van de gedachte ‘er zal maar iemand opstaan die begrijpt hoe je voedsel online kunt verkopen’……

Dat impliceert dat deze supermarkt CEO nog niet heeft gehoord van TESCO’s HOME PLUS initiatief; opmerkelijk. 😮 Tijd voor een Digital Manifesto, vermoed ik.

2 thoughts on “Waarom iedere organisatie dient te digitaliseren….. The Digital Manifesto”

Nu de Adviessector zelf in de problemen is, geldt dan het: Doctor, heal thyself? – ManagementPro 7 jaar ago

[…] bedrijfstakveranderingen zijn o.m. te vinden in de Autoindustrie, de Supermarktbranche, het Onderwijs, de Overheid, de Toeristenbranche, de Financiële Dienstverlening niet te […]

Social Technologies toepassen in je business model: do or don’t? (nb; onderzoek laat zien: Doen!) – ManagementPro 7 jaar ago

[…] De inzet van ST levert hier een bijdrage aan: waardecreatie, produktontwikkeling, operationeel (zie HomePlus), marketing & […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *