De Financiële Crisis & DuPont.

“Goldman Sachs en Morgan Stanley worden ‘gewone banken’.” kopte Het FD eerder deze week. Net bijgekomen van een weekje ‘hangen in de touwen van de boksring’ besluiten beide zakenbanken om zich te transformeren tot traditionele banken. Een Strategie-wijziging die ongetwijfeld zal vragen om, ingrijpend, Verandermanagement.

Het is in ieder geval een intentie die al direct zijn vruchten afwerpt want: “Warren Buffett steekt miljarden in Goldman Sachs” weet Het FD vandaag te melden. Er zijn organisaties die, wanneer zij hun Strategie willen wijzigen, langer op nieuw kapitaal wachten….

Mooi dat de middelen dus aanwezig zijn, nu de Verandering nog. Wellicht helpt daarbij het aloude Model van DuPont.

Buffet is, zoals we weten, zeker niet de minste. Eerder dit jaar gaf Warren Buffet ons nog enkele van zijn wijze lessen. Het ziet er nu naar uit dat voormalig zakenbank Goldman Sachs prima in deze lessen past. Overigens, nooit gedacht dat GS paste binnen Buffet’s 1e les: ‘It’s far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price.’ & dat voor een ‘schamele’ $ 7.500.000.000. Tip: koop aandelen GS, als u al niet te laat bent.

Buffet zal, zeker als hij tijd van leven heeft (…..), GS er weer bovenop krijgen. Voor anderen die last hebben van de huidige financiële crisis & zichzelf ook genoodzaakt zien om hun Strategie te Veranderen, is dat wat DuPont ‘ooit’ deed namelijk ‘Mapping Corporate Strategy’ wellicht ‘iets’.

(Nb; voor degenen onder u die niet afkomstig zijn uit de financiële sector lijkt de verandering van een ‘zakenbank’ richting een ‘traditionale bank’ misschien ‘appeltje-eitje’, zoiets als een bakker die nu ook banketbakker wordt. Niets is minder waar. Vergelijkt u het maar met een vrachtwagendealer die zich genoodzaakt ziet om in plaats daarvan personenwagens te gaan verkopen. Wat betekent: andere klanten, andere volumes, andere prijzen zelfs de showroom is nu aan vervanging toe……. Goed mogelijk dat ik nu ook reactie’s krijg van banketbakkers. 😉 )

Het DuPont schema richt zich op het ‘tegen het licht houden van’ de organisatie eigenschappen:

  • Operational Excellence
  • Supply-Service Order-Cash
  • Product Portfolio
  • Customer Management
  • New Business Design.

Ieder van deze aspecten wordt beoordeeld op de ‘oorzaak & gevolg’ persepectieven:

  • Financieel
  • Klant
  • Proces
  • Leren & Ontwikkelen.

Doel van e.e.a.: Maximize Shareholder Value. (nb; vandaar Warren’s interesse natuurlijk. 🙂 ) 

Deze 4 vormen daarmee tevens de basis voor de Balanced Score Card. In hun artikel ‘How to Implement a New Strategy Whitout Disrupting Your Organization’ leggen de initiatiefnemers voor de BSC, Norton & Kaplan, nog eens uit hoe leerzaam DuPont is en hoe handzaam hun BSC.

Maar ook zonder het implementeren van de BSC komen we hier ‘een heel eind’. Laten we maar eens kijken naar enkele tips die de strategisten van DuPont zelf ons geven. Tips waarmee u rekening kan houden zodra u uw Strategie ingrijpend Verandert.

Implementation Steps

  1. 1. Develop corporate-level strategy map articulating the theory of corporate advantage
  2. 2. Assign senior executives to be responsible for each strategic theme – part-time job
  3. 3. Identify strategic initiatives that support each theme and authorize resources
  4. 4. Periodically review the performance of the initiatives and test each one’s underlying theory

We dienen er vervolgens wel voor te zorgen dat e.e.a. ‘gekoppeld/verankerd’ is, dat het niet zo maar ‘iets’ is ‘wat we ff doen’. DuPont past dan toe:

Metric Development

  1. 1. Every objective is aligned to a strategic theme
  2. 2. For each objective, specific measures and targets are identified
  3. 3. Initiatives define the resources and actions required to implement the strategic objective

Logisch. Toch?

Maar: het kan nooit zo zijn of je loopt bij, ingrijpende, veranderingen tegen Problemen aan! 🙁

Problems Faced:

  • Resistance to change from local units and employees
  • Difficult to get them to pay attention
  • Too many other programs already underway
  • EP “encouraged” local managers to halt projects not contributing to the five themes
  • Cutting down on clutter freed up space for new initiatives that support divisional strategic themes

Ach, weet: met deze wetenschap bent u zo beter voorbereid. &: De uiteindelijke uitkomst van al deze (verander-)inspanningen mag er dan ook wezen:

Outcomes

  • Highlighted corporate priorities effectively
  • Easy to understand resource allocation
  • More productive discussion and dialogue
  • Used scorecard architecture to and measures to gain support for agendas and projects
  • Developed better strategic partnerships with customers

(Met dank aan de whizzkids bij DuPont.)

Nu vermoed ik echter dat de gewenste organisatieverandering langer zal duren dan de financiële crisis, & dat geldt niet alleen voor Goldman Sachs & Morgan Stanley….. Maar zelfs dat mag u er niet van weerhouden, van een Verandering. ‘Maar alleen als het écht & écht nodig is! Hé.’

“Tijd voor een nieuwe & frisse verander-wind.”

  {ManagementPro Gadgets}

1 thought on “De Financiële Crisis & DuPont.”

Buffet lost de Financiële Crisis op. 11 jaar ago

[…] bezien is Warren Buffet met zijn handelen op dit moment de juiste persoon op de juiste plaats. /* */ /* […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *