Hoe Naughty het Rode Boekje kan zijn.

Steeds meer Amerikaanse auteurs schrijven voor internationaal publiek. Natuurlijk blijven zij in hun management, advies- en andere business boeken vasthouden aan een scala van (praktijk)voorbeelden om hun statement te kunnen maken. Maar het schreeuwerige waarmee dat nog niet zo lang geleden gebeurde, is er toch wel af. Er blijkt nu meer in ratio te worden geschreven.

Maar er zijn en blijven uitzonderingen. Auteurs die zo'n heerlijk schreeuwerig boek schrijven en die de inhoud op een typische Amerikaanse Gung Ho manier onder de aandacht brengen. Jeffrey Gitomer is er zo 1. Getriggered door zijn (schreeuwerige) aanpak, kocht ik zijn Rode Boekje en ontvang nu ook zijn e-zine. Het dient gezegd: soms zijn Jeffrey en zijn collegae erg naughty.
'Het Rode Boekje voor Verkopers' is leuk. Met hart en ziel schreeuwt Jeffrey Gitomer de lezer naar de Top: het is hem ook gelukt (nb: tenslotte kopen we massaal zijn boeken.... en rood is daarbij zéér aanstekelijk, denk o.m. aan MB), dus waarom zou het jou niet lukken? 'Kom op, uit die stoel & aan het werk, ga aan het Verkopen!'

In de laatste Management Team staat een recensie van het boek en de tip is: 'cadeautje'. Dat deed ik ook, eind vorig jaar heb ik er een paar cadeau gedaan. Kort gezegd: de adviezen van Jeffrey zijn zéér Amerikaans of Gung Ho maar er staan ook enkele tips in die......nou ja leest u het zelf, als u wilt verkopen.

Als je het boek las dan kun je Jeffrey's e-zine ontvangen. Meestal is de inhoud van de zineGung Ho maar deze keer gaan Jeffrey en zijn collegae in op '(h)Erkenning'. Eenvoudig gezegd: als de (potentiële) klant je niet (h)erkent, dan kun je zeker niet verkopen. Want: Her- en/of Erkenning gaat vooraf aan Vertrouwen. Heb je dat voor elkaar, die (h)erkenning, dan sta je op de Trust list. Verkoop bij voorbaat al Geslaagd, zo gezegd.

Maar de praktijk is halsstarriger dan de theorie. Onderzoek toont namelijk aan dat slechts 26% van de managers Positivo's zijn, van nature hebben zij snel vertrouwen in mensen en zien zij de voordelen daarvan in. Zij baseren zich vooral op hun intuïtie. 74% van de geënquêteerde managers is echter lang niet zo positief: 20% van hen blijken Fraid Cats te zijn, twijfelaars zo gezegd; 22% zijn Control Freaks en 27% zijn echte Negatives. Voor de verkoper betekent een ontmoeting met hen dat je, zeker na de 1e kennismaking, op de Naughty List terecht komt en da's niet best.

Hoe zorg je er nu voor dat je op de Trust List komt?? 3x raden: daarvoor biedt Jeffrey ons een training aan! Hij is tenslotte Top Verkoper, niet waar.

Dan ben ik nu maar ondeugend en licht ik voor u een Tip van de Sluier: als u begint met iemand te vertrouwen, dan is de kans groot dat hij (zij) u ook vertrouwt. Succes bij uw verkopen!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Dit had de klanten van Dirk S. kunnen helpen.
[...] is dit initiatief er weer 1-tje met een typisch Amerikaans Gung Ho gehalte, maar het is er toch maar!  Het is i.i.g. beter dan een toezichthouder die in september, kort [...]