Innovatie? Het is niet besteed aan de Medewerker.....

Voor wat betreft innovatieve ideeën komen de meeste medewerkers niet veel verder dan suggesties voor het week menu in het bedrijfsrestaurant. Dat is althans de mening van veel leidinggevenden volgens prof. Gary Hamel. Deze mening verklaart mogelijk ook waarom ons land steeds verder wegzakt op de lijst van 'meest R&D-intensieve landen in de EU'. Het CBS maakt vandaag bekend dat wij op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, de basis voor innovatie, momenteel net onder het EU gemiddelde scoren....

Dat wegzakken op het gebied van innovatie wordt ook onderkend door Gary Hamel: "Can you think of any business topic that’s been hotter for longer than innovation? Trouble is, it’s hard to think of any business challenge where real pro­gress has been harder to come by." Het gaat niet écht vooruit, dat innoveren. Tijd voor Actie, dus!

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op het gebied van succesvolle innovatie zoals de bekende disruptieve technologieën waaronder: 3D printer, autonome auto resp. autonome haven, multi media, robotica. Maar je vindt de basis daarvoor nauwelijks in ons land. CBS: "Bedrijven in buitenlands eigendom geven gemiddeld 70 procent meer uit aan R&D dan vergelijkbare Nederlandse bedrijven." Bron: Internationaliseringsmonitor, tweede kwartaal 2015. En dat wat we uitgeven, in 2013 toch nog altijd € 12,7 miljard, rendeert nauwelijks.

Maandag verscheen bij HBR.org de entry 'The 5 Requirements of a Truly Innovative Company' geschreven door Gary Hamel en Nancy Tennant, Vice President for Innovation and Margin Realization at Whirlpool Corporation. Hamel en Tennant beschrijven hun ervaringen met het implementeren van innovatie binnen Whirlpool.

Het innovatieve succes van Whirlpool begint al met een essentiële voorwaarde namelijk: Commitment van de Top:  "When Whirlpool’s then-chairman, Dave Whitwam, committed himself to building a culture of innovation in 1999, he told his colleagues that the journey would take at least five years, and that during that time innovation would remain his top priority." Zonder commitment, geen succes.

Vervolgens besefte het Topteam van Whirlpool dat het continue, en (natuurlijk) innovatief, investeren in medewerkers van cruciaal belang is: "Whirlpool Corporation’s strong innovation perfor­mance in recent years owes much to the fact that the company trained more than 15,000 of its employees to be business innovators. Any innovation program that doesn’t start by helping individuals to see the world with “fresh eyes” will almost inevita­bly fall short of expectations."

Het heeft ook effect op het werving en selectieproces: "Whirlpool's HR leaders built an innovation-focused assessment exer­cise into the company’s MBA hiring process. Candidates who get invited to the company’s headquarters participate in a multi-day project designed to test their capac­ity to think creatively. On-campus interviews also feature an innovation exer­cise."

Medewerkers van Whirlpool dragen momenteel meer bij aan de innovatie van hun organisatie dan alleen maar een innovatief week menu. Dat kan overigens ook nog steeds. ;-)

Hamel en Tennant komen naast bovenstaande inzichten in hun entry ook nog tot 5 Voorwaarden voor succesvolle Innovatie. Deze zijn, kort samengevat:

  1. Employees who’ve been taught to think like innovators;
  2. A sharp, shared definition of innovation;
  3. Comprehensive innovation metrics;
  4. Accountable and capable innovation leaders;
  5. Innovation-friendly management processes.

Het gaat mogelijk te ver om te veronderstellen dat met de toepassing van deze voorwaarden ons land dit jaar nog uitkomt boven het EU gemiddelde v.w.b. de lijst van 'meest R&D intensieve landen van de EU', maar dat er ''iets" (NB; bij voorkeur innovatiefs) dient te gebeuren mag duidelijk zijn; hoop ik.

Mijn TIPS: start met het Commitment aan Innovatie in de Top van je Organisatie en Investeer vervolgens succesvol in je, zeker innovatieve, Medewerkers! Succes. :-)

*VID: het blijft leuk om innovatieve ideeën terug te zien; toch?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>