Hoe om te gaan met Nerveuze Mensen?

Vandaag vertrek onze oudste naar Zuid Amerika voor een stage van enkele maanden. Ze is daarmee niet de 1e jonge student die momenteel Nl., zelfs de EU, verlaat voor een buitenlandstage. Prima actie, vind ik, je kan niet vroeg genoeg ontdekken dat de Wereld meer is dan ons kleine stukje natte klei!

Het vertrek leidde het afgelopen Paasweekeinde in Huize Scheepers tot de nodige nervositeit. Het artikel ‘How to Deal with Anxious People’ van Mark Goulston bleek een handig hulpmiddel te zijn. Maar niet alleen zijn artikel is handig om nervositeit te onderkennen en te onderdrukken, er zijn op het Web nog meer tips te vinden.

Goulston schrijft in HBR’s Conversation Starter over Anxious People en dan m.n. anxious (nb; ‘nerveus’) op de werkplek. Voor de oplossing die hij biedt laat Goulston allerlei toepassingen van het werkwoord to talk voorbijkomen:

  • Indicators that they think you’re “talking over” them. Wat bij het nerveuze type de reactie oproept: ‘They’re thinking: “What a buffoon, I’m outta’ here at the next break.”‘

  •  Indicators that they think you’re “talking at” them. Met als reactie: “Please don’t be angry at me;” or “You can’t talk to me like that!” Mooi verschil, niet?

  • Indicators that they think you’re “talking to ” them. Reactie: “Yes, that makes sense.” Mooi. Toch? Maar we zijn er nog niet.

  • Indicators that they think you’re “talking with ” them. Reactie: “…………..” NB; Volledig Relaxed!

Dat laatste hielp, dit weekeinde.

Toch nog maar eens even verder gezocht, dat onder het motto ‘Voorkomen is beter dan Genezen’ & zo terecht gekomen bij WikiHow. Daar vind je over dit onderwerp diverse ‘How To’ tips. De leukste (sic.) is misschien nog wel: How to Survive With Anxiety and Panic Disorder. Citaat:

Steps (nb: om e.e.a. te voorkomen):

  • Accept the fact that there are some things in your life that you are not happy with: your job, your relationship, your body. Ofwel ‘There’s always something to worry about’: ‘Zit mijn haar wel goed?’ ‘Wat te denken van mijn stropdas…..’

  • Try to start overcoming your fears, and to let go of your “safety behaviours”. (kunnen) Los laten is het begin van alle(!) Veranderingen.

  • Become familiar with, and comfortable going through your bodily sensations again. Dat we ook nog een lichaam hebben, dat willen we nog weleens vergeten in tijden van Angst & Paniek. (nb; in tijden van Vreugde ook!)

  • Practice going over your bodily sensations at home or wherever you feel comfortable. Relax…. of practiseer Yoga o.i.d.

  • Move onto another sensation, like depersonalization. This can be very frightening for someone who doesn’t know the meaning. Dat lijkt mij ook. (nb: ‘depersonalization’)

  • Teach your mind that it is normal for your heart rate to increase/decrease throughout the day. Sometimes during an attack, your heart may start racing and this might lead you to believe that you’re having a heart attack. Of c.q. ‘bij twijfel’: doe de Hart-test!

  • Try a mind skill called scripting. Let op: dit is niet de ICT variant! Voor de geïnteresseerden: ‘Take your fear(s) and write each one out, being very detailed and specific. Write every aspect of the fear, and don’t stop even at the point when you think you are done. Make sure that you write out the final consequence. Then take this story of yours and read it over and over and OVER again. It may be scary and difficult to do in the beginning but, eventually, you will see how silly it sounds. And it will become clear that it is truly “just a story”. Over time you will find yourself desensitized to it and not have to get scared over your thoughts again, for they really are “just thoughts”.’

  • Avoid taking alcohol as a way to relax. Goed idee. & Toch smaakte me die afscheids champagne goed. Hips.  

  • 😉

Het heeft ons geholpen, deze tips. U misschien ook, als u weer eens te maken krijgt met die nerveuze medewerker.

Overigens, niet onze oudste was nerveus maar wel haar moeder ……..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *