Voor de Overlevenden!

& Dan bedoel ik hier NIET de overlevenden van de recente vliegtuigramp. Zij kunnen terecht bij de Heelsumse Stichting van mijn oud-RABO collega Henk Heijloo.

Nee, hier bedoel ik de Overlevenden van de ontslagrondes die plaatsvonden & zeker nog plaats zullen vinden. De Overlevenden 'zijnde' de mannen & vrouwen die achterblijven nadat de ontslagenen zojuist het pand hebben verlaten. Wat nu met hen te doen? Tenslotte mag u toch met hen verder......

Hier volgen TIPS om de Overlevenden te Helpen:

=> Ben Creatief!
=> Communiceer!
=> Manage Negatieve Emoties!
=> Ben gewaarschuwd voor Vrijwillig Vertrek!
=> Koester uw Kern Medewerkers!

Handig, deze tips! Zeker in barre tijden.

675.000 werklozen staan ons in 2010 te wachten. Voor sommigen is zelf dat nog niet genoeg. Zo brak Wessel Berkman gisteren in Het FD een lans om bij de door de Overheid gesteunde banken nog meer mensen te ontslaan! 'Ontslaggolf helpt Banken niet' meldde hij. Naar de mening van Wesselman wordt er bij de banken zelfs nu niet voldoende effectief & efficiënt gewerkt, 'met alle nadelige gevolgen van dien'. Er is iets voor te zeggen. Loop eens bij uw lokale bank binnen & je kan je afvragen wat al die mensen daar écht doen? 'Kan dat niet anders?' Maar om ze nu te ontslaan...... Er zijn al Overlevenden genoeg om ons zorgen over te maken!

Daarom: enkele tips 'Hoe om te gaan met de OVERLEVENDEN':

"=> Creativity. Evidence from several researchers suggests that downsizing dampens survivors' creativity - a potentially dangerous development for almost any company. Because this effect appears to be related to employees' negative perceptions of their work environment, put renewed effort into team building to maintain or improve work-group stability and into providing challenging work, which stimulates creativity.

=> Communication. Downsizing tends to disrupt social networks and information exchange within companies, adding to employees' negative feelings. Encourage increased contact among managers and employees, promote active listening, institute open-door policies, and get employee input into decision-making.

=> Perceptions. Downsizing tends to increase stress, burnout, insecurity, and mistrust of management and reduce morale, job satisfaction, and commitment. Such perceptual changes are linked to greater turnover, diminished helping behavior, and poorer job and company performance. Reduce layoffs' fallout by helping employees to see the process as fair and showing that other options were considered first. Something else that might help: A moratorium on future layoffs, even if it has an explicit endpoint. One study found that the anticipation of downsizing can have an even stronger effect than layoffs themselves on employees' negative perceptions of their work environment.

=> Turnover. Our own research shows a substantial increase in voluntary departures after layoffs, even if the downsizing was small. The costs of being understaffed, as well as of employee replacement and training, are unwelcome expenses when a company is attempting to save money. All of our recommendations above can help limit voluntary turnover. And for the future, institute HR policies promoting a sense of justice, such as confidential problem-solving avenues and an effective grievance or appeals process; companies with those practices had lower rates of post-downsizing increases in voluntary turnover.

=> Stars. Pay special attention to high performers. Research by one of us (Trevor) shows that employees who perform better and have more training, education, and ability are the most likely to quit if dissatisfied. Provide support and encouragement, and help them see that downsizing opens new opportunities and channels for promotion."

(nb; met dank aan Anthony Nyberg & Charlie Trevor, editors van de Harvard Business Review)

Als uw organisatie nu niet helemaal failliet gaat maar 'slechts' een paar ingrepen dient te doen die 'enkele' ontslagen medewerkers tot gevolg hebben, zorg dan SNEL daarna voor de 'Overlevenden' voor degenen die achter blijven. Degenen, medewerkers & managers, waarmee je organisatie nu verder gaat om de CRISIS te weerstaan & 'straks' Nieuwe Kansen weer op te pakken!!!

Succes!!!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

wessel berkman
Even voor een aanscherping: mijn betoog in het FD is er niet op gericht om meer mensen te ontslaan, maar juist op een gezond bedrijf te creeren zonder verborgen werkeloosheid.
Wanneer je mensen weet uit te dagen zal de prestatie omhooggaan en is uiteindelijk het ontslaan van mensen niet nodig.
Echter in de bankwereld heerst er vrijwel nergens een echte performance cultuur waarbij mensen op de werkvloer worden uitgedaagd om boven zichzelf uit te stijgen. De werkvloer heeft vrijwel geen inzicht op het rendement wat zij leveren aan het bedrijf. Er is vaak sturing op de verkeerde of niet relevante stuurgetallen. Maak het weer leuk voor de mensen. Passie voor prestatie voor de klant komt terug op de werkvloer en je creert een gezonder bedrijf waar medewerkers heengaan en zichzelf niet thuislaten.
 
Wessel berkman
www.brownpapercompany.nl