GIGA Fabriek TESLA in Nederland geen garantie voor Werkgelegenheid wel voor Duurzaamheid.

Drie GIGA fabrieken vestigen in Europa, zo ziet Elon Musk de Strategie voor zijn TESLA / SOLAR CITY combinatie. Dit gaat gepaard met een 'significant investment' aldus Musk. Dat je dan als Tweede Kamer zo blij bent als de bekende hond met 7 staarten, daarvoor is 'iets' te zeggen. TESLA is al gevestigd op verschillende locaties in ons land zoals het Europese hoofdkantoor in Amsterdam en een assemblagehal in Tilburg dus waarom ook niet 1 van deze 3 GIGA fabrieken hier gevestigd?

"Deelt de Minister de mening dat de komst van zo'n fabriek voor Nederland enorme kansen biedt om onze positie op het gebied van schone en slimme mobiliteit uit te bouwen en zo de duurzame maakindustrie in ons land te versterken?" vroeg de Tweede Kamer eerder deze week aan Minister van EZ Henk Kamp. "Ja", daarmee was Kamp het helemaal eens.

Mooi, toch mogen we gezien de vooruitstrevende aanpak van Musk c.s. niet al te veel verwachten v.w.b. de groei van werkgelegenheid: de giga fabriek zal niet leiden tot een giga krimp van de werkloosheid. Anders is het v.w.b. duurzame energie. TESLA / SOLAR CITY heeft laten zien daaraan m.n. in thuisstaat Californië een belangrijke impuls te geven.

"Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy."

"TESLA is making a “significant investment” in expanding its European operations, its CEO, Elon Musk, told investors on Tuesday, announcing a new “gigafactory” battery production plant and an automated manufacturing research centre." Bron The Guardian 081116. "automated", zie YT. De aanvullende handelingen die tijdens het productieproces nu nog door mensen worden uitgevoerd kunnen(!) op redelijke termijn ook worden vervangen. "35% of US manufacturers are currently collecting and using data generated by smart sensors to enhance manufacturing/operating processes". PWC over de invloed van the Internet of Things op productieprocessen; voor zover het thema werkgelegenheid.

TESLA is ook vooruitstrevend v.w.b. autonoom vervoer. Men denkt waarschijnlijk als het ROLLS ROYCE lukt met (giga) vrachtschepen, waarom ons niet met auto's? Komt de TESLA / SOLAR CITY fabriek naar NL dan zal de snelweg er al redelijk snel anders uitzien: platooning, maar ook producten die worden bezorgd door een zelf-rijdende truck; hoezo files?

https://player.vimeo.com/video/188105076

Het mooiste moment in deze vimeo vind ik '2.30 e.v., het moment waarop de S de bestuurder afzet en zelfstandig een P-plaats vindt. Let ook op de bezetting van de TESLA kantoor P-plaats: uitsluitend Tesla's (branding) en allemaal in dezelfde richting geparkeerd: neus naar voren (veiligheid). De locatie van de opladers doet daar niets aan af (de oplaadkabel is lang genoeg).

Dat laatste, 'branding' en 'veiligheid', lijken misschien minder significante thema's maar voor het succesvol kunnen uitvoeren van een organisatiestrategie zijn thema's zoals deze CRUCIAAL.

& Dan SOLAR CITY, naast SPACE X, nog één van Musk's toch bijzondere activiteiten. "Affordable solar products to power your world. Our solar panels not only generate energy on your roof, they can also generate cash in your pocket. That’s because when you go solar you can save on your monthly utility bill and secure lower fixed energy rates for years to come. The savings over time add up and allow you to plan for your future." SOLAR CITY's Power Wall geeft een nieuwe dimensie aan het fenomeen zonnepanelen; één van de redenen waarom wij met die investering dan ook nog even wachten. En vind je het esthetisch minder aantrekkelijk, niet verantwoord, al die zonnepanelen op je dak, dat komt SOLAR CITY met een camouflage-vorm.

"Tesla is not just an automaker, but also a technology and design company with a focus on energy innovation."

TESLA / SOLAR CITY, SPACE X en wat er nog meer voortkomt uit de ideeën van Elon Musk, zijn een extreem voorbeeld van het fenomeen dat bekend staat als piggyback riding: als land (maar ook als bank, als investeerder, als buurman, als leverancier, als economie, feitelijk iedereen in de directe omgeving) profiteer je mee van het succes van uitzonderlijke bedrijven. Groeien zij, ontwikkelen zij zich, dan groei, ontwikkel je mee. (NB; één van de voor APPLE belangrijkste banken is de 1e bank die Steve Jobs voorzag van een financiering; daarvoor is het kunnen lezen van een balans niet nodig, 'slechts' mensenkennis).

Meer dan voldoende reden voor Henk Kamp c.s. om serieus 'werk te maken' van het binnenhalen van deze GIGA factory. Het wordt tijd dat er nu eens echt Strategisch Beleid wordt gemaakt in Den Haag.

Zojuist bekend gemaakt: 'Elektrisch laden wordt net als benzine tanken'. Mooi.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ad de Beer
Lid sinds 2009
Tesla heeft inmiddels twee plants in Tilburg en daar werken honderden mensen. Het is een publiek geheim dat er plannen zijn voor een derde plant waar de accu's zullen worden gemaakt. En dat zal weer honderden banen op gaan leveren. Uiteraard een druppel op een gloeiende plaat, maar naast de directe werkgelegenheid ook een kans voor de indirecte werkgelegenheid. Nederland heeft veel toeleveranciers die kunnen meegenieten van Tesla.
Koos de Heer
"De locatie van de opladers doet daar niets aan af, de kabel is lang genoeg" Dan moet je nog eens goed naar de Tesla kijken. De oplaadaansluiting zit namelijk aan de achterkant.

Verder begrijp ik niet zo goed waarom de opkomst van de power wall een reden zou zijn om te wachten met investeren in zonnepanelen. De Powerwall gaat natuurlijk uitstekend samenwerken met bestaande zonnepanelen. Daar zijn er namelijk inmiddels al zoveel van dat je die niet voortijdig gaat vervangen. Het ging over duurzaamheid, weet je nog?
Jos
Hier past maar een woord bij: BORING!
J van der Laan
Allemaal heel mooi deze plannen.
Maar hoe zit het met de bouw van Tesla auto, s, hoe groot is de belasting op het milieu CO 2 uitstoot e.d.
Hier moet dan wel de gehele cyclus van bouw, levensduur, en verwerking bij einde levensduur van de auto meegenomen worden.
Ik ben benieuwd hoe die verhouding is tot een reguliere zuinige auto.
Met vriendelijke groet, Jacob.
Wilag Kater
Lid sinds 2019
Hoogste tijd, gezien de opgesomde risico's, voor ambitieuze en krachtige NL- & EU-overheden die Tesla, tijdelijk!, faciliteren en financieel ondersteunen bij de opzet en draaiend maken van deze veelbelovende E-industrie (in NL en de EU). Dergelijke GIGA-projecten kunnen dan beschouwd worden als een begin van een écht ambitieus E-Deltaplan. Zoals dat ook bij de oude Deltawerken niet zonder overheidsinvesteringen gepaard kon gaan; maar uiteindelijk NL (en nu ook de EU!) een beslissende technologische en bedrijfsmatige voorsprong gaf voor decennia. Regeren is vooruitzien én investeren (in technologie, banen en mensen!)