De Dreamliner, een leerzame Nachtmerrie.....

130615

De video bij deze entry heb ik vandaag vervangen. Het betreft de introductie van de nieuwe 787-9 Dreamliner. De manier waarop deze Dreamliner opstijgt benadert de rit in een rollercoaster. Het filmpje verdient het dan ook om de opening van de entry te zijn.

Overigens, wat hierna volgt blijft interessant als het gaat om verandermanagement. Zonder al die trials & errors was het wellicht niet zo ver gekomen.....

"The all-electric Chevrolet Volt boasts ten million lines of software code for more than 100 electronic controllers, more than two million more than in the 787 Dreamliner." meldde McKinsey in het eind 2012 verschenen rapport 'Manufacturing in the Future: the next era of global growth and innovation.'

Dat de producent van de elektrische Volt, in Nederland ook bekend als Opel Ampera, General Motors meer controles had ingebouwd in deze auto dan Boeing in hun Dreamliner verklaarde McKinsey door te stellen dat er meer ongelukken gebeuren met auto's dan met vliegtuigen. Dat klopt, toch zal men nu bij Boeing balen van het feit dat men niet meer controles heeft ingebouwd.

"A fire and "technical issue" aboard two Boeing 787 Dreamliners on Friday raised new safety concerns for the long troubled airliner." meldden media als CNN n.a.v. problemen met Dreamliners eind vorige week. Volgens De Telegraaf wordt de 'Dreamliner 'Fyra' voor Boeing'. 'T zou 'zo maar' kunnen....

Pijnlijk is i.i.g. dat er tot nu vanuit Boeing geen andere reactie kwam dan 'We are aware of the event.' Communiceren in tijden van Crisis is ook een vak apart, dat blijkt maar weer.

Auteur, wetenschapper & filosoof Nassim Nicholas Taleb is het helemaal eens met de stelling van McKinsey dat we ongelukken met vliegtuigen, hoe triest voor de slachtoffers & hun nabestaanden ook, nu ook weer niet dienen te overdrijven.

Bron: FB pagina N.N. Taleb Bron: FB pagina N.N. Taleb

Interessanter is hier (nb; 'wordt dit een trend?') wat deze casus ons aan leerpunten oplevert. leerpunten zoals:

= De 787 Dreamliner kent al een lange historie. Menig media site heeft er dan ook een timeline aan besteedt zoals deze van The New York Times. Het (super)zuinige vliegtuig kwam niet eenvoudig 'van de grond' om in passende terminologie te blijven. Eerder werd al duidelijk dat het Strategisch HR Beleid van Boeing een cruciale rol speelde bij de ontwikkeling van de 787. Boeing had een Strategisch HR Beleid dat onvoldoende in staat bleek te zijn om te kunnen gaan met het overtallige aanbod aan Baby Boomers dat men in dienst had en die men vervolgens te vroeg liet vertrekken.

= Vervolgens maakte men, deels noodgedwongen door voorgaande, gebruik van de mogelijkheid om delen van ontwerp en productie te outsourcen. Dat bleek geen verstandige keuze te zijn. Maar ja, het boek The SH/FT kwam voor Boeing dan ook te laat.

= Ook bleek Boeing onvoldoende in staat te zijn cliënten goed te instrueren over c.q. in te werken op dit toch 'anders dan andere' vliegtuig.  Meer dan eens werd de introductie van een 787 in de vloot door een luchtvaartmaatschappij dan ook uitgesteld.

In mei van dit jaar schreef The Economist columnist 'Gulliver' nog "The Dreamliner flies again". Inderdaad, de Dreamliner vliegt weer. De vraag is nu wanneer de Dreamliner weer aan de grond staat.....

Innovatie, (kunnen) komen met innovatieve producten (nb; laat staan diensten), is één van de meest cruciale management uitdagingen. Het is essentieel voor je continuïteit maar (steeds) wispelturig(er) klantgedrag, een weifelende Overheid, de invloed van Big Data en social media, laat staan de impact van 'iets' als disruptieve technologieën, zetten niet alleen je business model 'op z'n kop' maar tegelijkertijd je gehele organisatie. Zoals in de vorige entry al opgemerkt: innovatie kan de meteoriet zijn waarop je organisatie juist nu niet zit te wachten....

============

150114

Het Nieuwe Jaar is voor BOEING goed begonnen (sic.): Weer accuprobleem met Dreamliner. Houdt 't dan nooit op??.....

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>