Stakende studenten en de Kennis en Innovatiefoto 2011

Als je het rapport ‘Kennis en Innovatiefoto 2011’ leest, dat het bestuur van de Kennis Innovatie Agenda vorige week publiceerde, dan is het inderdaad handig als staatssecretaris Halbe Zijlstra meer investeert in de kennisontwikkeling in ons land, zijn baas geeft ons daarover echter weinig hoop…..

Waarschijnlijk zag Rutte de uitzending van Pauw & Witteman waarin studentenvakbondsleiders (ook) lieten doorschemeren dat zij gemiddeld 6 jaar doen over een WO Bachelor waarvoor in de praktijk ‘maar’ 3 jaar staat. Da’s inderdaad wat lang. Zelf vraag ik me dan toch & onbewust af: hoe lang ga jij over je werk doen als ik je in dienst neemt? Maar dat terzijde, het zal wel een black swan zijn. ūüėČ

Terug naar de ‘Kennis en Innovatiefoto 2011’ want dat rapport levert relevante, wellicht zelfs noodzakelijke, info op voor de economische ontwikkeling van onze welzijnstaat.

Vorig jaar was KIA al niet hoopvol over (de investeringen in) onze ‘kenniseconomie’, deze keer is het er niet veel beter op geworden. Volgens KIA is de positie van Nederland¬†in de OECD ranglijst van¬†‘Kennislanden’ van een mooie 3e plaats (2000) als √©√©n van de kennis-/innovatieleiders gezakt naar een 8e plaats als √©√©n van de ‘innovatie volgers’. De titel zal wel het bekende ‘doekje voor het bloeden’ zijn.

Het NRC geeft in de beschouwing ‘Nederlandse kennissamenleving op achterstand‚Äô een mooie samenvatting van de KIA foto. Hier richt ik me dan ook op de aanbevelingen van KIA, die zijn:

  • Een topdocent voor elke onderwijsdeelnemer.
  • Maatwerk in het onderwijs.
  • Een leergieriger cultuur.
  • Sterkere toppen in onderzoek en innovatie.
  • Meer innovatieve bedrijven.

Mijn reflectie:

  • ‘Topdocenten’, dat vraagt niet alleen iets van de opleidingsinstituten, ook van de docenten zelf. Nu al volgen studenten de colleges/MasterClasses met hun laptop/pda etc. Tijdens de les/het college verifi√ęren zij zo de info van de docent. (Nb; dat de student tegelijkertijd twittert c.q. info deelt met sociale contacten is geen probleem dat kan nl. ook te maken hebben met de lesstof, toch?). Kennis vergaren via digitale media is een belangrijk onderdeel geworden van kennisontwikkeling. Iedere ‘topdocent’ zal die digitale kennis dan ook ‘voor’ dienen te zijn, wil hij/zij voor de student √©n voor de kennisontwikkeling van toegevoegde waarde blijven! (Nb; wat is anders het economisch nut nog van de docent¬†behoudens het sociale contact?)
  • ‘Maatwerk’, dit sluit aan op het vorige punt: een mix van communicatie mogelijkheden zoals 1 op 1, 1 op meer, mobi, email, blog, twitter, youtube etc.etc. maakt het mogelijk voor de docenten maar ook voor de kennisinstituten, innoverende ondernemingen (& welke onderneming is dat niet?) etc. om dat maatwerk te leveren.
  • ‘Leergierige cultuur’, feitelijk start dit al bij de opvoeding: zijn je ouders ge√Įnteresseerd in kennisontwikkeling, op welke manier & op welk niveau(!)¬†dan ook, dan heb je ‘als van nature’ een streepje voor. De volgende groep die daarvoor relevant is is het Lager Onderwijs, ook daar dienen er dus ‘topleraren’ te zijn.
  • ‘Sterkere toppen in Onderzoek en Innovatie’, dit realiseer je m.n. in een open samenleving. Een diversiteit aan wereldbeelden, culturen, ervaringen, kennis, kunde, competenties etc. dragen daar bewezen aan bij. Mooi voorbeeld daarvan is ‘Eindhoven de Slimste’.¬†Als we echter daarnaast het huidige politieke klimaat leggen, een klimaat dat mensen eerder weghoudt van ons land dan uitnodigt (nb; ook kenniswerkers), dan ligt er hier een Hoge Drempel.
  • ‘Meer innovatieve bedrijven’, ik hoef ‘slechts’ de naam ORGANON te noemen om duidelijk te maken dat we wat dit betreft nog een lange weg te gaan hebben, zeker voor de korte termijn. Op de Overheid kun je als innovatief bedrijf-in-de-dop dan ook niet meer wachten. Volg de voorbeelden van ondernemers als Victor Muller, John de Mol, Joop van den Ende. Ondernemers die op hun gebied zeker innovatief zijn & dat ook nog eens realiseren op eigen kracht.

Daarom, wacht niet maar onderneem ACTIE! Wordt INNOVATIEF! Het zal hard nodig zijn want kennis is de enige ‘grondstof’ die wij binnen de de sterk veranderende wereldeconomie nog kunnen verhandelen…….

Met dank aan KIA’s¬†‘Kennis en Innovatiefoto 2011’. Lees ter inspiratie ook eens The global campus van The Economist. Dit is ook nog een aanrader: 14-year-old creates ‘Bubble Ball,’ iTunes’ most popular free app. Waar is in dit laatste voorbeeld de rol van zijn school?

======

121112

Was ik hiervoor nog (licht) euforisch over het feit dat Eindhoven tot ‘Slimste Regio 2011’ was verkozen, vandaag blijkt dat de¬†‘Slimsten’ daarvan toch nog niet optimaal profiteren. Sterker nog: de regio kent op¬†(z√©√©r) korte termijn al een ernstig tekort aan geschoolde maar ook ongeschoolde¬†medewerkers; meldt Het FD vanochtend.

Bron: Het Financieele Dagblad.

‘Mooi’¬†(sic)¬†voorbeeld van toch een gebrek aan een¬†Strategisch HR(R)M Beleid….. Jammer.

3 thoughts on “Stakende studenten en de Kennis en Innovatiefoto 2011”

Is alle Hosanna rondom ASML/INTEL en NEDCAR/VDL/BMW terecht? – ManagementPro ‚ąô 7 jaar ago

[…] 2011 werd de Regio Eindhoven uitverkoren tot de voor dat jaar ‘s Werelds Slimste Regio! Wie had kunnen bedenken dat deze titel zich zo snel zou verzilveren? Binnen no-time strijden […]

Waar vandaan komt het technisch talent voor ASML/INTEL, VDL/BMW en de andere werkgevers in de Slimste Regio? | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant. ‚ąô 7 jaar ago

[…] 2011 werd de Regio Eindhoven uitverkoren tot de voor dat jaar ‘s Werelds Slimste Regio! Wie had kunnen bedenken dat deze titel zich zo snel zou verzilveren? Binnen no-time strijden nu […]

Wat heeft de Wereld nodig in 2015? Wellicht meer dan oplossingen voor ouderdom, voedsel, mobiliteit en energie. – ManagementPro ‚ąô 7 jaar ago

[…] Gemeente Eindhoven en promotor van¬†het regionale Brainport Eindhoven, ziet legio kansen voor zijn ‘Slimme Regio’. Journalisten van Het Financieele Dagblad vroegen hem dan ook: “Hoe gaat deze slimme regio […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *