Leert JUMBO van FORTIS, van PORSCHE? (& Remember Ole)

Supermarktketen JUMBO zet een gewaagde stap door een collega over te (willen) gaan nemen die bijna 2x zo groot is; Super de Boer. Waar zagen we dat eerder? Waar zagen we eerder dat een David een Goliath overnam? Jawel FORTIS wilde ooit in een staat van euforie de meer gerenommeerde zakenbank ABN AMRO overnemen, PORSCHE dacht er ook zo over bij hun plannen met VW & we weten allemaal wat er van zulke plannen terechtkomt.

De economische geschiedenis is zeker niet mild voor de overnames van groten door kleintjes. Is het bij een fusie tussen gelijken sowieso al een tour de force om de beoogde resultaten te behalen, een overname zoals die van Super de Boer door JUMBO is bijna onmogelijk. 'Bijna' want zeg nooit, nooit.

Hoe dan ook, het worden interessante maanden beter nog jaren: of JUMBO wordt in onze markt een mastodont of AHOLD is de lachende 3e.

Kruidenier blijf bij je schappen, het is een variant op de schoenmaker & dan bedoel ik hier de term 'kruidenier' niet eens denigrerend. Ons land is juist tot eeuwenlange welvaart kunnen komen dankzij deze kruideniersmentaliteit! Het is dan ook niet verstandig dat we ons op een ander vlak gaan bewegen.

Wat ik wel bedoel: dat de directie van JUMBO overduidelijk heeft bewezen over kwaliteit te beschikken als het gaat over het aansturen van een supermarktketen: da's meer dan duidelijk. Maar dit succes betekent, helaas, niet dat nu ook alle andere managementaangelegenheden die je aanraakt in goud veranderen. Nee. Als u nu een andere mening hebt dan adviseer ik u kennis te nemen van het 'Halo Effect'.

Ongetwijfeld gaan de komende tijd een scala aan adviseurs, advocaten en financiers hun bonussen verdienen aan dit overnameplan. Prima dat je die kennis die jezelf ontbeert voor zo'n overname in huis haalt, maar ook dat blijkt geen garantie voor succes, leert ons die zelfde historie. Uiteindelijk zul je het toch allemaal zelf tot een succes dienen te brengen.

Als je jezelf nu vooraf, op dit moment, bewust bent van 2 essentiële zaken dan beschik je al over een gezond uitgangspunt:

  • Je verhouding met je financiers wordt een geheel andere: nu waarderen zij je als een sterk en gezond familiebedrijf, is er zelfs sprake van enige onderdanigheid van hun kant, maar na de overname wordt niet alleen hun financiële invloed van doorslaggevend belang. Als Directie zit je plotseling, soms letterlijk, op een andere stoel, communiceer je heel anders met hen.
  • Communiceer met je medewerkers, zowel met je bestaande als met je aanstaande & doe dat zo snel en volledig mogelijk. Als geen ander beseffen zij dat in veel gevallen een locatie te klein is voor 2 van hetzelfde & wat dan? Onrust. Een fusie is pas een succes zodra je medewerkers die nieuwe cultuur geïncorporeerd hebben; dit was mijn masterthesis 11 jaar geleden & ik sta er nog steeds achter (nb; je bent dan op zijn minst 3 jaar verder).

Leert JUMBO nu iets van FORTIS, van PORSCHE? Ik betwijfel het want de 1e overnamestappen van SdB zijn al gezet. Misschien vinden ze dan toch nog eens de tijd om terug te denken aan Ole van der Straaten, een man met grote plannen voor zijn KONMAR & plannen, dat bleven het.

Vlakbij waar ik deze entry maak heb ik op 1 locatie in 10 jaar tijd een scala aan supermarktketens voorbij zien komen, zo was er ooit een KONMAR, nu is er een JUMBO & zodra AHOLD een prijzenslag invoert op het moment dat bij concurrent JUMBO de eigen vermogens postitie ernstig is verzwakt, na de overname dus, dan zou het mij ook niet verbazen als kort daarna het AHOLD logo op de gevel prijkt....... Pas met het resultaat weet je of je plannen ook écht succesvol zijn.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Kantoormedewerkers inzetten in fabriek, is dat handig? « Willem Scheepers over het Investeren in Mensen.
[...] overkomt ook Supermarktketen JUMBO. Na de overname van de Super de Boer keten zit JUMBO midden in een ingrijpende veranderingoperatie. Dat gaat inmiddels niet zonder slag of stoot. Ook daar lijkt de dienstverlening aan de klant onder [...]